LUI - Master i Barnehagekunnskap: Nye registreringer
Viser treff 21-40 av 143
-
Hvordan forstås det at barnehagen kan utgjøre en forskjell – i Portugal og i Norge? En dokumentanalyse av norske og portugisiske barnehageplaner
(Master thesis, 2022)I denne studien gjennomførte jeg en dokumentanalyse av den norske barnehageplanen og den portugisiske barnehageplanen for å finne ut av hvilke politiske forståelser som ligger til grunn, tilknyttet det store ansvaret som ... -
Hva har det å si? En kvalitativ studie om pedagogiske lederes tanker, meninger og erfaringer omkring styrerens tilstedeværelse
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien er å undersøke pedagogiske lederes erfaringer, tanker og meninger rundt styreres tilstedeværelse og hva dette har å si for deres rolle. Dette ses i sammenheng med teorier om transformasjonsledelse ... -
Is self-control (or self-regulation) among children at three and five years of age associated with process quality in Norwegian ECEC?
(Master thesis, 2022)In this study the association between process quality and the development of self-control among children from age 3 to age 5 in Norwegian Early Childhood Education and Care (ECEC) was investigated. Specifically, associations ... -
"I dag har vi ikke gjort noen ting - bare kost oss". En kvalitativ studie av pedagogers opplevelse av lekenhet i samspill med barn
(Master thesis, 2022)This dissertation has aimed to explore educators' experience of their own playfulness in interaction with children. Inspired by several philosophers' views on play, I have examined educators' experience of their own ... -
Hvordan forstår pedagogiske ledere sammenhengen mellom veiledning av medarbeidere og utvikling av prosesskvalitet i det pedagogiske arbeidet i barnehagen? En kvalitativ studie
(Master thesis, 2022)Kunnskapsdepartementet definerer barnehagen som en lærende organisasjon. I gjeldene lovverk og styringsdokument, Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (Kunnskapsdepartementet, 2017), står det at alle ansatte skal ... -
Materialenes signalstyrke - Om møter mellom mennesker og mer – enn - mennesker; En postkvalitativ forskningsstudie
(Master thesis, 2022)Jeg har i dette prosjektet ønsket å undersøke hvilken betydning materialenes signalstyrke kan ha for barnas intra-aksjon med barnehagens materialer? Jeg har sett på hvilken intensitet og styrke som kan oppstå i mellomrommene ... -
Lekemiljøets betydning for barns mulighet til medvirkning - En fenomenologisk undersøkelse av pedagogiske lederes jobb med lekemiljøet for at barn skal få muligheten til å medvirke
(Master thesis, 2022)Temaet for denne oppgaven er lekemiljøets betydning for barns mulighet til medvirkning. Jeg har jobbet ut fra problemstillingen: «Hvordan jobber pedagogiske ledere med det fysiske lekemiljøet for å ivareta barns mulighet ... -
«Det handler jo bare om antall voksne fysisk tilstede i bygningen» - En kritisk refleksjon over dagens vikarordning og hvordan den påvirker kvaliteten i barnehagen
(Master thesis, 2022)Tema for masteroppgaven er bruk av ukjente vikarer i barnehagen. Kjernen i oppgaven er hvordan kvaliteten i det pedagogiske arbeidet påvirkes når en fast ansatt byttes ut med en fremmed person, med særlig fokus på personalets ... -
«Kan jeg få være med på å bestemme?» «Darf ich mitbestimmen?» En komparativ studie av hvordan demokratiforståelsen og retten til medvirkning kommer til uttrykk i barnehagens styringsdokumenter i Norge og Tyskland
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har hatt som mål å undersøke komparativt hvordan demokratiforståelse og barns rett til medvirkning kommer til uttrykk i styringsdokumentene i Norge og Tyskland / delstaten Sachsen. I tillegg ble noen ... -
Hva skjedde med pedagogikken våren 2020? En studie om barnehagelærerens faglighet,barnefellesskapets plass og barns opplevelse av å ha det bra i barnehagen
(Master thesis, 2022)Mål: Denne masteroppgaven har hatt til hensikt å sette søkelys på barnehagelærerens faglighet, barnefellesskapet og lekens plass i barnehagen. Oppgaven retter også et tydelig blikk mot barnas opplevelse av å ha det bra i ... -
Att möta barn i ögonblicket - En kvalitativ studie med blick på hur strukturen i det stora, kan påverka pedagogens möjlighet att möta barn i det lilla
(Master thesis, 2022)Det här är en masteroppgave inom mastern barnehagekunnskap vid OsloMet. Oppgaven är en kvalitativ undersökning, relaterat till hur barnehagens hierarkiska struktur kan påverka pedagogens möjlighet att möta barn i ögonblicket. ... -
Ledelse av endringsprosesser i barnehager under koronapandemien - En kvalitativ undersøkelse av barnehagestyreres perspektiv på håndteringen av koronapandemien
(Master thesis, 2022)Tema for masteroppgaven er ledelse av endringsprosesser under koronapandemien. En kvalitativ undersøkelse av styreres perspektiv på håndteringen av koronapandemien. Undersøkelsen er basert på samtaler med fire styrere. Den ... -
Betydningen av utvidet oppmerksomhet på samarbeid i plantiden for å muliggjøre utvikling av profesjonelt skjønn hos barnehagelærere - En kvantitativ studie av samarbeid i plantiden
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven har jeg sett på hvordan barnehagelærere benytter den tariffestede plantiden til samarbeid for å utvikle sitt profesjonelle skjønn. I forbindelse med innføring av styrket pedagognorm i 2018, økte ... -
Hva er det vi ikke snakker om? Om kommunikasjon og teamsamarbeid i barnehagen
(Master thesis, 2022)Dette er en masteroppgave i barnehagekunnskap. Temaet for studien handler om kommunikasjon mellom ansatte i barnehageteam og har følgende problemstilling: Hva kan karakterisere tilbakemeldinger som ikke blir uttalt i ... -
Rekruttering av pedagogiske ledere i FUS-barnehager - En kvalitativ undersøkelse av hva daglige ledere vektlegger i en rekrutteringsprosess og hvilke tiltak som kan videreutvikle denne prosessen
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er skrevet som et avsluttende prosjekt i utdanningen Masterstudium i barnehagekunnskap, studieretning barnehageledelse, ved OsloMet. Jeg har tatt for meg hva et utvalg daglige ledere i barnehagekjeden ... -
UT, UT, UT, . . . (u)synlige muligheter i barnehagens pedagogiske uterom
(Master thesis, 2022)Problemstillingen i masterprosjektet er; «Hva kan forstås som (u)synlige muligheter i barnehagens pedagogiske uterom?» Uterommet posisjoneres pedagogisk ved at barna er en del av læringsprosesser når de er i uterommet. «Å ... -
Mönster i leken
(Master thesis, 2022)Med utgångspunkt i fenomenologien ser jag i denna studie på hur dom yngsta barnen i barnehagen samhandlar matematiskt. Studien baserar sig på empiri hämtat från videoobservation. Studien visar att barn använder sig av ... -
Miljøets tilbydelser beveger. En estetisk-teoretisk synliggjøring av begrepet affordance som aktivt tilstedeværende i barnehagen
(Master thesis, 2021)Oppgaven min utforsker, gjennom et postmodernistisk og estetisk blikk, hvordan affordance kan ses som tilstedeværende i barnehagens miljø. Med problemstillingen: Hva kan komme til syne i barnehagen når begrepet «Affordance» ... -
Litteratur som hendelse. En teoretisk- analytisk undersøkelse av skjønnlitterære hendelser i barnehagen
(Master thesis, 2021)Den foreliggende masteroppgaven utforsker hvordan litteraturen kan sette i gang hendelser i møte mellom barn og skjønnlitterære tekster i barnehagen. For å undersøke dette har jeg tatt i bruk teorier om performativitet som ... -
Profesjonell kjærlighet i barnehagen. En kvalitativ studie av kjærlighet i barnehagen basert på intervjuer og observasjoner av et utvalg barnehageansatte
(Master thesis, 2021)Tema for masteroppgaven er profesjonell kjærlighet i barnehagen. Fokuset er rettet mot småbarnsavdelingen, altså barn under tre år. Det handler om barnehageansattes kjærlighet, deres følelsesmessige engasjement og bruken ...