Blar i LUI - Master i Barnehagekunnskap på emneord "VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialt arbeid: 360"
Viser treff 1-12 av 12
-
”Det kunne vært verre” - En analyse av hvordan begrepet forebygging forstås på småbarnsfeltet
(Master thesis, 2015)This master project is a qualitative study of how the concept of prevention is understood and interpreted in the field of early childhood education. Prevention is a popular term used in many contexts and in many areas, ... -
Det mobile forskningsintervjuet i barnehagen – en metodeutforskning gjennom grounded theory
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven undersøker metoden mobilt forskningsintervju, brukt i barnehagekontekst sammen med barn. Denne metoden er tidligere metodologisk undersøkt i bruk sammen med voksne, men dette er ikke foreløpig gjort i ... -
Fra barnehagepolitikk til barnehagevirkelighet. En studie av politikkens idéverden og barnehagestyreres oppfattede barnehagevirkelighet
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven i barnehagekunnskap handler om den politiske idéverden og barnehagestyreres oppfattede barnehagevirkelighet. Problemstillingen har vært: Hvordan er sammenhengen mellom politiske partiprogrammer og ... -
"Kvalitet i aldersblandede barnegrupper". En kvalitativ undersøkelse med en utvalgt gruppe pedagoger og førskolebarn, om deres opplevelser av kvalitet i aldersblandede barnegrupper
(Master thesis, 2021)Utgangspunktet for denne masteroppgaven var å søke ny kunnskap om tema «kvalitet i aldersblandede barnegrupper med førskolebarn». Aldersblandede barnegrupper i mine undersøkelser var organisert med barn i alder 1-5 år og ... -
Legitimering av barnehagepedagogiske diskurser. En diskursanalyse av Meld. St. 6 (2019-2020) Tett på – tidlig innsats og inkluderende fellesskap
(Master thesis, 2021)Temaet for denne oppgaven er legitimeringsstrategier i barnehagepedagogiske diskurser i Meld. St. 6 (2019-2020) Tett på – tidlig innsats og inkluderende felleskap. Bakgrunnen for at jeg ønsket å analysere nettopp denne ... -
Mobbing i barnehagen, en kvalitativ studie
(Master thesis, 2019)Denne studien dreier seg om mobbing i barnehagen og hvordan pedagogiske ledere forstår mobbebegrepet og arbeider for å forebygge mobbing. Barnehagene har et ansvar om å forebygge mobbing i barnehagen. Jeg ønsker å undersøke ... -
Motstand som medvirkende kraft? En mikroetnografisk studie av meningsskaping og relasjoner mellom 1-3 år gamle barn og voksne i barnehagens på- og avkledningskontekst.
(Master thesis, 2012)Denne oppgaven fokuserer på de yngste barnas muligheter for medvirkning innenfor barnehagens hverdagslige samspills - kontekster. Medvirkningsretten har sin forankring i Lov om barnehager og barnehagens Rammeplan. Min ... -
Omsorg i barnehagen. En kvalitativ studie om omsorg i barnehagen i lys av intervjuer med foreldre og barnehagelærere på småbarnsavdelinger
(Master thesis, 2020)Tema for masteroppgaven er omsorg i barnehagen. Fokuset er rettet mot barn under tre år. Jeg undersøker hva omsorg i barnehagen kan være. Omsorg, lek og læring har vært sentralt for den nordiske barnehagetradisjonen gjennom ... -
Plikten til å gripe inn når en kollega krenker et barn
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven dreier seg om barnehagelæreres forståelse av begrepet krenkelse og plikten til å gripe inn når en kollega krenker et barn. Bakgrunnen for valg av problemstilling er endringer i barnehageloven som trer ... -
Progresjonsbegrepets potensial(er) - Kartograferinger av progresjon gjennom postkvalitative rhizomatiske analyser
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven undersøker progresjonsbegrepets potensialer gjennom postkvalitative rhizomatiske analyser. Begrepet progresjon har i løpet av de siste årene gjort seg gjeldene innen barnehagepolitikk og er viet et ... -
Så skal mangfoldet blomstre og fargelegge bildet av det norske "vi": Å tenke mangfold om igjen
(Master thesis, 2012)Mangfold er et tema som er i tiden, også politisk sett. Etter terrorangrepet i Oslo og på Utøya 22. juli 2011 har det vært fokus på det mangfoldige Norge. Det er i fra statsministerens tale i Jamaat-moskeen jeg har hentet ... -
Å lytte til barnets semiotiske stemme. Når øyeblikket veves sammen med Julia Kristevas filosofi i barnehagen
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven undersøker hvordan Kristevas teorier om det semiotiske og annerledeshet som norm kan fremme likeverd i barnehagens pedagogiske praksis. Når barn og personal er sammen i barnehagen er det verbale språket ...