Blar i LUI - Master i Barnehagekunnskap på tittel
Viser treff 119-138 av 143
-
Spillet om barnehagepedagogikkens plasseringer i barnehagelærerutdanningen
(MBP-MASM;2019, Master thesis, 2019)Dette masterprosjektet er en aktør-nettverk-studie, som ble til gjennom lesning av et utvalg styringsdokumenter som berører barnehagelærerutdanningen. Studien tar for seg barnehagepedagogikkens sammenbindende aktører i ... -
Spiritualitet : om å ta vare på og gi rom for spiritualitet som kilde til livsmestring
(Master thesis, 2010)I arbeidet med å forske i ulike menneskers tolkninger av spiritualitetsbegrepet har jeg som Scott (2007) følt at det har vært en kamp med ord, teorier og tanker. Jeg klarte ikke la være å gå bredt ut, selv om innsnevring ... -
Språkets makt og innflytelse
(Master thesis, 2020)Dette er en masteroppgave i barnehagekunnskap. Temaet for studien dreier seg som språkets makt og innflytelse gjennom sentrale styringsdokumenter i oppvekstsektoren. Studien tar utgangspunkt i følgende forskningsspørsmålet: ... -
Stillhet i kaos : retrospekter på makt i profesjonsutøvelse
(Master thesis, 2010)Denne masteroppgaven er inspirert av Foucault og hans tanker om arkeologi. Gjennom retrospektiver på profesjonell praksis forsøker jeg å gjenfortelle glemte fortellinger, og å avdekke stille stemmer, ved at jeg ser på ... -
Styringskunst mellom disiplinerende og myndiggjørende makt
(Master thesis, 2015)Dette er en masteroppgave i barnehagepedagogikk fra Høgskolen i Oslo og Akershus, Norge. I kraft av min stilling som barnehageansvarlig i en kommune, skriver jeg fra min posisjon som barnehagemyndighet med et autoetnografisk ... -
Tid for lek - tid for utvikling. Et forskers blikk på aksjonslæring i barnehagen med tema inkluderende lekemiljø. Kvalitativ metode
(Master thesis, 2023)Overskriften på masteroppgaven er Tid for lek - tid for utvikling. I denne studien har jeg utforsket hvordan personalet kan jobbe for å inspirere til lek og inkludering i lekefellesskap. Tidsperspektivet i overskriften ... -
Tid som kritisk tema og filosofisk omgrep : nokre implikasjonar for kvalitetsdiskursar innan barnehagepedagogikk
(Master thesis, 2011)This is a Master’s in Early Childhood Education from Oslo College, Norway. The main focus is the philosophical thinking about time and quality in kindergarten in light of some discourses in a society that is characterized ... -
Tilvenning - En teoretisk og empirisk utforsking av fenomenet tilvenning i barnehagen
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie med en fortolkende tilnærming, inspirert av fenomenologien. Oppgavens formål er å utforske fenomenet tilvenning i barnehagen gjennom en teoretisk og empirisk utforsking. ... -
Tilvenningsrelasjonaliteter: En relokalisering av forståelser av «tilvenning» og ettåringer i barnehage
(Master thesis, 2018)Forskningsspørsmålet denne masteravhandlingen søker svar på er: Hva kan kunnskaper om «tilvenning» og «ettåringen i barnehage» bli til i møter mellom utviklingspsykologiens teorier og posthuman vitenskapsfilosofi? Formålet ... -
Trøstens gåter og manifestasjoner - En kvalitativ studie av voksnes trøstende samspill med barn på småbarnsavdeling
(Master thesis, 2023)Gjennom denne masteroppgaven belyses det trøstende samspillet mellom den voksne omsorgsgiveren og barn på småbarnsavdelinger. Når disse barnas kroppslige og i hovedsak nonverbale, affektuttrykk gjennom gråten blir trøstet ... -
UT, UT, UT, . . . (u)synlige muligheter i barnehagens pedagogiske uterom
(Master thesis, 2022)Problemstillingen i masterprosjektet er; «Hva kan forstås som (u)synlige muligheter i barnehagens pedagogiske uterom?» Uterommet posisjoneres pedagogisk ved at barna er en del av læringsprosesser når de er i uterommet. «Å ... -
Veiledning i barnehagen - fra assistentenes opplevelser og perspektiv
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven er veiledning av assistenter i barnehagen. Målet for oppgaven er å løfte frem assistentenes opplevelse av hva slags veiledning som blir gjennomført i barnehagen og hva de har behov for når ... -
Vi er alle annerledes: fokussamtaler med noen pedagoger om annerledeshet og normaliseringsmakt i barnehagen.
(Master thesis, 2014)Dette er en masteroppgave i barnehagepedagogikk fra Høgskolen i Oslo og Akershus, Norge. Jeg har valgt å kalle oppgaven: «Vi er alle annerledes: fokussamtaler med noen pedagoger, om annerledeshet og normaliseringsmakt i ... -
«Vi skal oppdra barna til å bli gode samfunnsborgere, da må vi ha hele familien på lag». En kvalitativ undersøkelse om samarbeid mellom barnehagen og familier med fluktbakgrunn
(Master thesis, 2023)Tema er barnehagens samarbeid med foreldre med fluktbakgrunn. Jeg vil rette fokus mot det de pedagogiske lederne og familiene med fluktbakgrunn forteller om hvilke utfordringer og muligheter de har erfart med foreldresamarbeidet. ... -
«Vi undrer oss sammen». Undring og naturvitenskap i barnehagen
(Master thesis, 2023)Gjennom deltakelse i et større, internasjonalt forskningsprosjekt ble jeg gjort oppmerksom på at det er særnorskt å si at «vi undrer oss sammen med barna» i barnehagen når vi arbeider med fagområdet Natur, miljø og teknologi ... -
“We just click!” : ICT from preschool children’s perspectives.
(Master thesis, 2009)“We just click! ICT from preschool children‟s perspectives” is the title I chose for this master thesis in Early Childhood Education and Care. The first part of the title “We just click!” is a quote from a child interview ... -
De yngste barnas språk og kommunikasjon i barnehagen : en kritisk studie av 1- 2 åringers spor og posisjoner i barnehagens ulike gruppekontekster, ut fra et voksen-barn perspektiv
(Master thesis, 2010)Løfte fra politikerne om full barnehagedekning i løpet av 2007, gjorde at veksten av små barn i barnehagen økte. De yngste barna fra 1-2 år gikk fra å være en minoritet i barnehagen til å bli en majoritet. Dette gav nye ... -
Å forskjellighete - En autoetnografisk etnometodologisk reise, alltid allerede underveis
(Master thesis, 2016)Med utgangspunkt i en (post)kvalitativ tilnærming til forskning, plassert innen postmetodologi/ny-empirisme, prøver jeg ut metodologiske eksperimenteringer. Jeg eksperimenterer med hvordan det kan være mulig å tenke ... -
Å ivareta barn og barndommen - En kvalitativ studie om hvordan barnehagen kan ivareta barnet og barnets rett til vern av barndommen
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven satte søkelys på ivaretagelsen av barn og barnets rett til vern av barndommen. Hvordan kommer intensjonen om å ivareta barnet og barnets rett til vern av barndommen til uttrykk gjennom føringer for ... -
Å leke for mer lek - en studie av en barnehagelærers deltakelse i de yngste barnas dramatiske lek
(Master thesis, 2017)Tema for denne studien er personalets deltakelse i barns lek. Mitt forskningsspørsmål er: Hvordan kan personalet i barnehagen delta i de yngste barnas dramatiske lek på måter som inspirerer til mer lek? Jeg identifiserer ...