Blar i LUI - Master i Barnehagekunnskap på tittel
Viser treff 130-143 av 143
-
Veiledning i barnehagen - fra assistentenes opplevelser og perspektiv
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven er veiledning av assistenter i barnehagen. Målet for oppgaven er å løfte frem assistentenes opplevelse av hva slags veiledning som blir gjennomført i barnehagen og hva de har behov for når ... -
Vi er alle annerledes: fokussamtaler med noen pedagoger om annerledeshet og normaliseringsmakt i barnehagen.
(Master thesis, 2014)Dette er en masteroppgave i barnehagepedagogikk fra Høgskolen i Oslo og Akershus, Norge. Jeg har valgt å kalle oppgaven: «Vi er alle annerledes: fokussamtaler med noen pedagoger, om annerledeshet og normaliseringsmakt i ... -
«Vi skal oppdra barna til å bli gode samfunnsborgere, da må vi ha hele familien på lag». En kvalitativ undersøkelse om samarbeid mellom barnehagen og familier med fluktbakgrunn
(Master thesis, 2023)Tema er barnehagens samarbeid med foreldre med fluktbakgrunn. Jeg vil rette fokus mot det de pedagogiske lederne og familiene med fluktbakgrunn forteller om hvilke utfordringer og muligheter de har erfart med foreldresamarbeidet. ... -
«Vi undrer oss sammen». Undring og naturvitenskap i barnehagen
(Master thesis, 2023)Gjennom deltakelse i et større, internasjonalt forskningsprosjekt ble jeg gjort oppmerksom på at det er særnorskt å si at «vi undrer oss sammen med barna» i barnehagen når vi arbeider med fagområdet Natur, miljø og teknologi ... -
“We just click!” : ICT from preschool children’s perspectives.
(Master thesis, 2009)“We just click! ICT from preschool children‟s perspectives” is the title I chose for this master thesis in Early Childhood Education and Care. The first part of the title “We just click!” is a quote from a child interview ... -
De yngste barnas språk og kommunikasjon i barnehagen : en kritisk studie av 1- 2 åringers spor og posisjoner i barnehagens ulike gruppekontekster, ut fra et voksen-barn perspektiv
(Master thesis, 2010)Løfte fra politikerne om full barnehagedekning i løpet av 2007, gjorde at veksten av små barn i barnehagen økte. De yngste barna fra 1-2 år gikk fra å være en minoritet i barnehagen til å bli en majoritet. Dette gav nye ... -
Å forskjellighete - En autoetnografisk etnometodologisk reise, alltid allerede underveis
(Master thesis, 2016)Med utgangspunkt i en (post)kvalitativ tilnærming til forskning, plassert innen postmetodologi/ny-empirisme, prøver jeg ut metodologiske eksperimenteringer. Jeg eksperimenterer med hvordan det kan være mulig å tenke ... -
Å ivareta barn og barndommen - En kvalitativ studie om hvordan barnehagen kan ivareta barnet og barnets rett til vern av barndommen
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven satte søkelys på ivaretagelsen av barn og barnets rett til vern av barndommen. Hvordan kommer intensjonen om å ivareta barnet og barnets rett til vern av barndommen til uttrykk gjennom føringer for ... -
Å leke for mer lek - en studie av en barnehagelærers deltakelse i de yngste barnas dramatiske lek
(Master thesis, 2017)Tema for denne studien er personalets deltakelse i barns lek. Mitt forskningsspørsmål er: Hvordan kan personalet i barnehagen delta i de yngste barnas dramatiske lek på måter som inspirerer til mer lek? Jeg identifiserer ... -
Å lytte til barnets semiotiske stemme. Når øyeblikket veves sammen med Julia Kristevas filosofi i barnehagen
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven undersøker hvordan Kristevas teorier om det semiotiske og annerledeshet som norm kan fremme likeverd i barnehagens pedagogiske praksis. Når barn og personal er sammen i barnehagen er det verbale språket ... -
Å perle igjen - om gjentagelser, en perlekrok og tempo
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven undersøker ulike møter og relasjoner med perling i barnehagepedagogiske settinger. Perlehendelser leses sammen med tekster av den franske filosofen Gilles Deleuze (1925-1995) og den amerikanske ... -
Å skrive og tenke og føle en annen fortelling: tankeeksperimentasjoner om kjønn.
(Master thesis, 2017)I denne oppgaven forsøker jeg å gjennomføre metodologiske eksperimenteringer, innenfor en postmetodologisk kvalitativ tilnærmingskontekst. Jeg eksperimenterer med hva data kan være, hvordan data kan skapes, hvordan det ... -
Å spørre eller ikke spørre. Det er spørsmålet. - Et žižekiansk blikk på norske masteroppgaver i barnehagepedagogikk
(Master thesis, 2016)Problemstillinga denne masteravhandlinga tar sikte på å svare er: Hva kan (problemstillingene i) norske masteroppgaver om barnehagepedagogikk si oss om samtidig ideologi? For å kunne svare på spørsmålet er oppgavas formål ... -
Å tenke/skrive/virke med Deleuzes forskjellsfilosofi: -metodologiske eksperimentasjoner i å stillhet(e) med affektive data/skrivninger
(Master thesis, 2015)By using a post-qualitative research approach and a placement within a post-methodology, I in this assignment conduct methodological experimentations. I experiment with both how I approach thinking in relation to research, ...