Blar i LUI - Master i Barnehagekunnskap på tittel
Viser treff 98-117 av 143
-
«Overveldet av forventinger» En gruppe barnehagelæreres tanker, meninger og erfaringer med stillingen som pedagogisk leder i dagens barnehage
(Master thesis, 2016)Temaet for denne masteroppgaven er den pedagogiske lederrollen i dagens barnehage. Gjennom fokusgrupper som metode undersøkes en gruppe pedagogiske lederes tanker, meninger og erfaringer rundt det å være pedagogisk leder ... -
På let etter kreativitet i barnehagen - med blikket rettet mot prosess- og produktkreativitet
(Master thesis, 2023)En studie i barnehagelæreres prosjektbeskrivelser og hvordan de vektlegger fokus i forhold kreativ prosess og - produkt. Jeg opplever at det i feltet fremtrer indikasjoner, bekymringer og utsagn som signaliserer usikkerhet ... -
På randen: En kvalitativ undersøkelse av pedagogiske lederes erfaringer med barnehagens rammebetingelser
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven gir jeg et innblikk i hvordan barnehagens rammebetingelser kan påvirke pedagogiske lederes arbeid. Hva består arbeidet til den pedagogiske lederen av? Hvilke rammebetingelser har barnehagen? På hvilken ... -
På søk etter noe som er felles: Metodisk leting etter mønstre i barns lekende virkeligheter
(Master thesis, 2020)Tema for denne oppgaven er inspirert av forfatterens mer enn 18 års erfaring med produksjon av barne-tv-konsepter for NRK. Det som sparket i gang forskningsinteressen var min opplevelse av innsiktsarbeid i bransjen som ... -
På vei mot barns medvirkning : en retrospektiv studie om å nærme seg barns rett til medvirkning i barnehagen gjennom endringsarbeid og pedagogisk refleksjon
(Master thesis, 2009)The work of this master thesis started out from “The United Nations 12. Child Convention about children’s right to express his or her opinion freely and to have that opinion taken into account in any matter or procedure ... -
Pedagogiske posisjoneringer : fire førskolelæreres intensjoner og handlinger i det pedagogiske arbeidet med femåringene i barnehagen – en beskrivende og fortolkende studie
(Master thesis, 2013)Formålet med denne oppgaven har vært å søke nye forståelser av fire førskolelæreres posisjoneringer i det pedagogiske arbeidet med femåringene i barnehagen. Med utgangspunkt i det jeg fremlegger som debatten rundt barnehagens ... -
Personalkvalitet i barnehagen - Fokusgruppeintervju av styrere
(Master thesis, 2015)I have interviewed day care centre managers about their views of staff quality. My aim is to investigate how managers perceive the impact staff has on the quality of work with children and parents in day care centres. I ... -
Personlige utfordringer i samtale med barn
(Master thesis, 2015)This is a paper where the focus of the research has changed along the way, and there has therefore been conducted two methods of data gathering. A total of four philosophically inspired conversations with children, and ... -
Plikten til å gripe inn når en kollega krenker et barn
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven dreier seg om barnehagelæreres forståelse av begrepet krenkelse og plikten til å gripe inn når en kollega krenker et barn. Bakgrunnen for valg av problemstilling er endringer i barnehageloven som trer ... -
Politisk påvirkning på barnehagefeltet. En kvalitativ studie om styrerrollen i spenningsfeltet mellom politikk og fag basert på intervjuer med styrere
(Master thesis, 2021)Mål: Temaet for denne masteroppgaven er politisk påvirkning på barnehagefeltet, og hvordan barnehagestyrerne opplever den politiske-byråkratiske interessen for feltet. Oppgaven tar utgangspunkt i Børhaug, Gotvassli og ... -
Profesjonell kjærlighet i barnehagen. En kvalitativ studie av kjærlighet i barnehagen basert på intervjuer og observasjoner av et utvalg barnehageansatte
(Master thesis, 2021)Tema for masteroppgaven er profesjonell kjærlighet i barnehagen. Fokuset er rettet mot småbarnsavdelingen, altså barn under tre år. Det handler om barnehageansattes kjærlighet, deres følelsesmessige engasjement og bruken ... -
Progresjonsbegrepets potensial(er) - Kartograferinger av progresjon gjennom postkvalitative rhizomatiske analyser
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven undersøker progresjonsbegrepets potensialer gjennom postkvalitative rhizomatiske analyser. Begrepet progresjon har i løpet av de siste årene gjort seg gjeldene innen barnehagepolitikk og er viet et ... -
Prosessen mot et(det) hybrid(e) barnehagebygg(et) Kritiske lesninger av beslutningsmyndigheters regelverk i planleggingsprosessen av basebarnehagebygget
(Master thesis, 2018)I masteroppgaven har jeg kritisk undersøkt planleggingsprosessen av basebarnehagebygg i Oslo Kommune. Jeg har valgt temaet fordi jeg opplever en økning i utbygging av basebarnehager. Dette skjer til tross for kritiske ... -
Re-arrangeringer av improvisasjon som fenomen i barnehagens prosjektarbeid - Å bygge en undersøkelse med Karen Barads diffraksjonsinspirerte analyser
(Master thesis, 2015)Med denne studien ønsker jeg å inspirere barnehagelærere til å tenke/gjøre improvisasjon i barnehagens prosjektarbeid på nye måter. Jeg argumenterer for at kunnskap om barnehagen ikke er statisk og uforanderlig, men kan ... -
Rekruttering av pedagogiske ledere i FUS-barnehager - En kvalitativ undersøkelse av hva daglige ledere vektlegger i en rekrutteringsprosess og hvilke tiltak som kan videreutvikle denne prosessen
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er skrevet som et avsluttende prosjekt i utdanningen Masterstudium i barnehagekunnskap, studieretning barnehageledelse, ved OsloMet. Jeg har tatt for meg hva et utvalg daglige ledere i barnehagekjeden ... -
Rom for de yngste - en mikroetnografisk undersøkelse om de yngste barnas bruk av det fysiske miljøet i en barnehage
(Master thesis, 2013-05)In this thesis I have observed the youngest children and their use of the physical environment in one kindergarten. The kindergarten is organized with bases, which means that most of the rooms are viewed as common area. ... -
Rytme, dynamikk, rom og relasjoner i barns egeninitierte estetiske uttrykk : en mikroetnografisk studie av barn i alderen 1-3 år i barnehage
(Master thesis, 2006-07)This thesis focuses on children’s self made aesthetic practise in the daily life of kindergartens. Do children aged 1-3 years old express themselves aesthetically, and if so, how will this appear in the kindergartens daily ... -
Samspill mellom barn og voksne under polyadiske forhold : en videoundersøkelse i en småbarnsgruppe
(Master thesis, 2010-11)Denne undersøkelsens fokus er på samspill mellom barn og voksne under polyadiske forhold, med en spesiell interesse for hvordan voksne imøtekommer barns initiativ. Inspirasjonskilder til å skrive denne undersøkelsen var ... -
Så skal mangfoldet blomstre og fargelegge bildet av det norske "vi": Å tenke mangfold om igjen
(Master thesis, 2012)Mangfold er et tema som er i tiden, også politisk sett. Etter terrorangrepet i Oslo og på Utøya 22. juli 2011 har det vært fokus på det mangfoldige Norge. Det er i fra statsministerens tale i Jamaat-moskeen jeg har hentet ... -
"Ser de inn i speilet eller ut av vinduet»? Et blikk på nyutdannede barnehagelæreres refleksjoner rundt relasjonskompetanse og hvilken betydning det har for tilknytning for de yngste barna
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om nyutdannede barnehagelæreres refleksjoner rundt relasjonskompetanse og hvilken betydning denne kompetanse har for tilknytning for de yngste barna. Bakgrunn for problemstillingen er inntoget ...