Blar i LUI - Masteroppgaver på tittel
Viser treff 212-231 av 1242
-
Education and the Karen people´s struggle for freedom: The impact of the 2015 Myanmar Ceasefire agreement
(Master thesis, 2021)After a long history of ethnic conflict in Myanmar, a nationwide ceasefire agreement was signed on 15th October 2015 between the national government and representatives of Ethnic Armed Organizations (EAOs). Among of the ... -
Education in Crises. Education for What? - The Understood Purpose of Education for Rohingya Refugees in Cox’s Bazar, Bangladesh, and Implications on Their Education in Times of Crisis
(Master thesis, 2022)This study dives into the field of refugee education and education in complex emergencies. It examines the education available to the Rohingya refugees living in refugee camps in Cox’s Bazar in Bangladesh. What education ... -
Education in Emergencies: Supporting refugee children on Lesvos through education and learning
(Master thesis, 2022)Millions of children are deprived their right to education. Refugee children are specifically vulnerable for being out of school, as statistics show that refugee children are five times more likely to be out of school than ... -
Educational Decentralization in Southern Sudan : a study of community participation and democratic leadership in two primary schools in Central Equatoria State, Southern Sudan
(Master thesis, 2010)The purpose of this study is to explore what governance structures and leadership styles enhance community participation in school governance. The study specifically explored community participation and democratic leadership ... -
Effekter av økt lærertetthet på elevers matematikkprestasjoner i ungdomsskolen
(Master thesis, 2020)Gjennom kvantitativ metode søker oppgaven å undersøke forskningsspørsmålet «Hva har økt lærertetthet å si for elevenes prestasjoner i matematikk?». Jeg undersøker om det er en sammenheng mellom ungdomsskoleelevers prestasjoner ... -
«Eg hadde valt den kroppen som vinn, same kva». Ein studie av toppidrettsungdommar sine kroppsideal og erfaringar med kroppspress
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgåva rettar søkjelyset mot toppidrettsungdommar sine kroppsideal og erfaringar med kroppspress. Det teoretiske rammeverket tek utgangspunkt i operasjonaliseringa av tre viktige omgrep for studien si ... -
Eigenkjærleik- å gi seg sjølv verdi som menneske med kjærleik self love- to give worth to oneself as a human being with love
(Master thesis, 2020)I denne masteren vil eg, ut i frå eit poststrukturalistisk blikk, prøve å skape meir liv rundt fenomenet eigenkjærleik. Eit omgrep eg tenkjer kan vere viktig i forhold til barn og unges psykiske helse. Eigenkjærleik, eit ... -
Eit løft for yrkesfagleg opplæring på Vg1 helse- og sosialfag: korleis leggje tilrette for ein byrjande heilskapleg yrkeskunnskap for elevar på Vg1 helse- og sosialfag?
(Master thesis, 2010)Eit løft for yrkesfagleg opplæring; Dette er tittelen på mi masteroppgåva. Oppgåva har hatt fokus på korleis elevar på Vg1 helse - og sosialfag skal få ei meir praksisretta og heilskapleg opplæring og etter mi meining ... -
Eksplisitt begrepsundervisning i naturfag
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Motivasjonen bak denne studien har vært å undersøke nytten av å dedikere tid til eksplisitt arbeid med begreper på grunnskolen. Det er i denne studien tatt utgangspunkt i begrepet system. Naturfaget har et eget språk. ... -
Ekstremisme på timeplanen - En kvalitativ studie om skolens bidrag i det forebyggende arbeidet mot ekstremisme
(Master thesis, 2018)Formålet med studien var å utforske følgende problemstilling: Hvilke forståelse har et utvalg samfunnsfaglærere og eksterne aktører rundt skolen som forebyggende arena mot ekstremisme? Oppgavens teoretiske rammeverk ... -
Elevenes identifisering til matematikkfaget
(Master thesis, 2010)Temaet for oppgaven er hvordan elevene identifiserer seg med matematikkfaget i forhold til hvilken kontekst de undervises i. Det er to ulike kontekster som blir satt i fokus, tradisjonell og reform. Den tradisjonelle ... -
Elevenes opplevelse av samarbeidsprøve i matematikk
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan elever på ungdomstrinnet opplever å samarbeide på vurdering i matematikk. Forskning (Laal & Ghodsi, 2012; Johnson & Johnson, 1974; Johnson & Johnson, 1999; Felder & ... -
Elevenes yrkesinteresse og valg av yrke: En kvalitativ studie om elevenes yrkesvalg innenfor bygg- og anleggsteknikk
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)Elevene i 10. klasse står foran store og viktige valg for sine liv. De siste årene har Vg1-kullene i Norge fordelt seg tilnærmet likt på yrkesrettede- og studiespesialiserende utdanningsprogram. Samtidig som de er avgangselever ... -
Elevens forståelse av dybdelæring i programfagene
(MAYP;2021, Master thesis, 2021)Formålet med masteroppgaven er å undersøke hvilket læringsutbytte og erfaringer elevene på Vg1 helse og oppvekst har med dybdelæring. Følgende problemstilling er valgt for å undersøke dette; Hvordan tilrettelegger ... -
Elevens utfordring - industriens mulighet: Hva kreves for at elever med særlige utfordringer kan få jobb i verkstedindustrien
(MAYP;2021, Master thesis, 2021)Elever med særlige behov har etter loven muligheter for tilrettelegging og tilpassing av skolehverdagen, både i grunnskolen og i den videregående opplæringeng. Likevel ser vi at overgangen mellom grunnskolen og videregående ... -
Elever i matematikkvansker
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien er å undersøke hvordan fire ungdomsskolelærere arbeider med å kartlegge og tilrettelegge for elever i matematikkvansker. På bakgrunn av dette har jeg valgt problemstillingen: Hvordan arbeider ... -
Elever med autismespekterforstyrrelser og deres muligheter til å utvikle livsmestringskompetanser – En litteraturstudie
(Master thesis, 2022)Denne studien er en litteraturstudie med formål å undersøke innføringen av begrepet livsmestring som tverrfaglig tema i skolen, og hvordan lærere kan tilrettelegge dette tema for elever med autismespekterforstyrrelser. ... -
Elever med ekstraordinært læringspotensial i matematikk – en kvalitativ studie av læreres arbeid på småskoletrinnet
(Master thesis, 2018)Problemområde I denne masteroppgaven gir jeg leseren et innblikk i hva læreren gjør for å tilpasse matematikkundervisningen til elever med ekstraordinært læringspotensial på småskoletrinnet. Det nasjonale fag- og ... -
Elever med fysisk funksjonsnedsettelse og kroppsøvingsfaget i et inkluderingsperspektiv
(Master thesis, 2022)Kroppsøving er et obligatorisk skolefag og i lys av en inkluderende fellesskole har alle elever rett på en tilpasset opplæring i faget (Haug, 2014, s. 18). I kroppsøvingsfaget viser det seg dog å være fordringsfullt å følge ... -
Elever med stort læringspotensial: En kvalitativ studie om hvordan elevene samarbeider for å lære seg programmering i en gruppe
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven ser på datastøttet samarbeidslæring mellom elever med stort læringspotensial i en programmeringskontekst. Jeg har observert og filmet en guttegruppe på fire som skal løse oppgaver knyttet til programmering ...