Blar i LUI - Masteroppgaver på tittel
Viser treff 921-940 av 1244
-
Politisk påvirkning på barnehagefeltet. En kvalitativ studie om styrerrollen i spenningsfeltet mellom politikk og fag basert på intervjuer med styrere
(Master thesis, 2021)Mål: Temaet for denne masteroppgaven er politisk påvirkning på barnehagefeltet, og hvordan barnehagestyrerne opplever den politiske-byråkratiske interessen for feltet. Oppgaven tar utgangspunkt i Børhaug, Gotvassli og ... -
Power structures and their persistence in international development. A case study of Response Network and how the organisation manoeuvres the difficulties of the development industry
(Master thesis, 2021)This thesis examines the dynamic created by opposing mechanisms in international development. It is expected that both funders and facilitating organisations in development approach it with a participatory mindset. By ... -
“Power to the Pupil?” En studie av demokratiutdanning og elevmedvirkning i ungdomsskolen
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven handler om utdanning gjennom demokrati og tilrettelegging for elevers medvirkning i ungdomsskolen. Hvilke forståelser av demokratiutdanning og elevmedvirkning har lærere og skoleledere og hvilke ... -
Praksis og relevans i yrkesopplæringen: elevenes erfaringer med praktiske opplæringsmetoder
(MAYP;2014, Master thesis, 2014)The purpose of this thesis was to achieve a more practical and relevant training for students on sales, service and security, level 2. There is a great need to establish more practical and real life situations for students ... -
Praktisk metodisk test - betydning for læringsprogresjon? Et kvalitativt studie av ferdighetstesters betydning for aspiranters læringsprogresjon i fengselsbetjentutdanningen.
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)I 2018 innførte utdanningen høgskolekandidat i straffegjennomføring (KRUS) praktisk metodiske tester (PMT). Undersøkelsen ser på hvordan implementeringen har vært, hvordan gjennomføringen skjer og testens nytteverdi. På ... -
Praktisk talt : tverrfaglig praktisk eksamen i programfagene på de yrkesfaglige utdanningsprogrammene i videregående skole
(Master thesis, 2009)SAMMENDRAG I Kunnskapsløftet, som ble iverksatt fra høsten 2006, skal elevene på de yrkesfaglige utdanningsprogrammene gjennomføre en lokalgitt tverrfaglig praktisk eksamen. Dette er en eksamen som kvalifiserer for læretid ... -
Praktiske opplegg og yrkesretting på Service og samferdsel - en relevant og meningsfull skolehverdag
(MAYP 2011;, Master thesis, 2011)Vår Problemstilling er hvordan legge til rette på Service og samferdsel for at elevene skal oppleve undervisningen som relevant og meningsfylt? Vi har hatt fokus på praktiske oppgaver og ungdomsbedrift, gjennomføring av ... -
Pre-service teacher readiness in English Language Assessment in Norway
(Master thesis, 2022)In this master thesis I have investigated pre-service teachers in Norway, and their perceived competence regarding Language Assessment Literacy (LAL). I have studied whether they consider themselves ready to assess pupils ... -
Pre-service teacher readiness in english language assessment in Norway
(Master thesis, 2022)In this master thesis I have investigated pre-service teachers in Norway, and their perceived competence regarding Language Assessment Literacy (LAL). I have studied whether they consider themselves ready to assess pupils ... -
Problemløsning i norske og kinesiske lærebøker i matematikk for ungdomsskolen ----En sammenlignende studie av eksempler fra norske og kinesiske lærebøker i matematikk på ungdomsskolen
(Master thesis, 2018)Denne studien er en sammenligning av hvordan eksempler i utvalgte norske og kinesiske lærebøker i matematikk for ungdomsskolen presenterer problemløsning og problemløsningsmetoder. Problemstillingen i denne masteroppgaven ... -
Profesjonell kjærlighet i barnehagen. En kvalitativ studie av kjærlighet i barnehagen basert på intervjuer og observasjoner av et utvalg barnehageansatte
(Master thesis, 2021)Tema for masteroppgaven er profesjonell kjærlighet i barnehagen. Fokuset er rettet mot småbarnsavdelingen, altså barn under tre år. Det handler om barnehageansattes kjærlighet, deres følelsesmessige engasjement og bruken ... -
Profesjonell kompetanse i ungdomscoaching
(MAYP;2013, Master thesis, 2013)Denne oppgaven handler om hvilken profesjonell kompetanse som anvendes ved coaching av ungdom. Første delen av oppgaven gir et teoretisk perspektiv på coaching og sammenligner det med rådgiving og veiledning. I tillegg ser ... -
Profesjonsfelleskap: Lærerstudenters utvikling av digital kompetanse i praksis
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven ser på utvikling og deling av digital kompetanse i felleskap under praksisperioden til lærerstudenter. Oppgaven tar utgangspunkt i to områder fra rammeverket for profesjonsfaglig digital kompetanse; samhandlings- ... -
Profitt eller danning? En studie om spenningsforholdet mellom fagutdanning og internopplæring varehandelsbransjen
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Profitt eller danning? En studie om spenningsforholdet mellom fagutdanning og internopplæring varehandelsbransjen: Denne studien omhandler internopplæringen i varehandelen og fagopplæringen på service og samferdsel. ... -
Programfagslærer på praksiplass
(MAYP;2018, Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven handler om planleggingen, gjennomføringen og vurderingen av arbeidet med å legge noen av temaene i felles programfag på vg2 barne- og ungdomsarbeiderfag (BU), ut i de praksisbedriftene hvor elevene har ... -
Programmering i naturfag: den algoritmiske tenkeren og utfordringer på veien
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven er programmering i naturfag. Programmering ble implementert i læreplanen høsten 2020, og er dermed nytt for mange lærere og elever. På bakgrunn av et økende behov for teknologiske ferdigheter ... -
Programmering i norske lærebøker i matematikk
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om programmering i matematikkfaget. I arbeidet med Fagfornyelsen ble det fastsatt nye læreplaner i norsk skole, og det ble vedtatt at programmering skulle bli en integrert del av matematikkfaget. ... -
Programmering med et matematisk læringspotensial - En studie om til hvilken grad lærere knytter arbeidet med programmering opp mot det matematikkfaglige læringsutbytte i undervisningen
(Master thesis, 2022)I denne oppgaven har det blitt sett på implementering av programmering i matematikkfaget. Utgangspunktet for oppgaven er problemstillingen: Til hvilken grad knytter lærere det matematikkfaglige læringsutbyttet til arbeidet ... -
Programmering som tilpasset opplæring for fremtidens problemløsere: En studie av elever med stort læringspotensial
(Master thesis, 2022)Studien handler om elever med stort læringspotensial, bruken av programmering og tilpasset opplæring i matematikkopplæringen. Opplevelsen til 6 elever ble hørt i bruken av programmering. Problemstillingen er: Hvordan ... -
Programmering som tilpasset opplæring for fremtidens problemløsere: En studie av elever med stort læringspotensial
(Master thesis, 2022)Studien handler om tilpasset matematikkundervisning for elever med stort læringspotensial med bruk av programmeringsverktøy. Målet er å få frem 6 elevers opplevelser i bruken av programmering i matematikkundervisningen og ...