Blar i LUI - Masteroppgaver på tittel
Viser treff 700-719 av 1244
-
LK06 og LK20 - En kvalitativt undersøkelse av to læreplaner i matematikk
(Master thesis, 2020)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvilke endringer som er gjort, hvilke begrunnelser som gis for endringene, og hva slags påvirkning fra internasjonale trender som kan tenkes å ha påvirket beslutningene som ... -
LK20 - en læreplan for alle? En kvalitativ intervjustudie om sosiale ulikheter i skolen
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne studien er å se på hvilken måte elevers sosiale bakgrunn kan påvirke deres selvstendige læringsarbeid. LK20 oppfordrer til en elevaktiv rolle, der elevene skal tilegne seg selvstendige læringsstrategier ... -
LMS - et egnet verktøy for formativ vurdering?
(Master thesis, 2016)I denne studien søker vi å finne svar på hvordan formativ vurdering kan gjøres gjennom læringsplattformer, og hvordan designet støtter dette. Gjennomgang av tidligere forskning avdekker at det foreligger få undersøkelser ... -
Lokalt gitte tverrfaglige eksamener for Vg 2 elenergi
(MAYP;2015, Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven omhandler de tverrfaglige praktiske eksamener på Vg 2 elenergi i Norge. Oppgaven har et yrkesfaglig utgangspunkt med fokus på helhetlige arbeidsoppgaver med basis i de lærefag som er arvtagere etter ... -
The Lost Boys of Sudan : the reintegration process of school children associated with armed forces and groups
(Master thesis, 2009)The signing of the Comprehensive Peace Agreement (CPA) in 2005 marked the end of Africa’s longest civil war between the government of Sudan and Sudan People’s Liberation Army/Movement. A few years prior to the signing ... -
The Loud Silence - a qualitative study of Reticence in Norwegian lower secondary schools
(Master thesis, 2023)This thesis explores EFL students’ reticence in lower secondary schools in Norway. According to previous research, there can be multiple reasons why students are hesitant to participate orally in the EFL classroom, as well ... -
Lower secondary pupils in urban and rural areas in Norway reports on their English language outside the classroom: A comparative study
(Master thesis, 2023)The goal of this MA thesis is to investigate whether there are differences and/or similarities in how urban and rural lower secondary pupils in Norway use English outside of school, how important it is for them to be able ... -
Lærarar si forståing og utøving av vurdering. Ein kvalitativ studie om vurdering på ungdomsskulen.
(Master thesis, 2020)Føremålet med denne studien er å undersøke korleis lærarar forstår vurdering i kroppsøving og korleis dei utøver vurdering i si undervising. Prosjektet har problemstillinga: Korleis forstår og utøver lærarar vurdering av ... -
Lærebøkenes bidrag i arbeidsrettet norskopplæring for voksne innvandrere. En kvalitativ analyse av hvordan lærebøkene som brukes i opplæringen i Norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere svarer på kravet om arbeidsrettet opplæring
(Master thesis, 2018)Denne oppgaven er en norskdidaktisk masteroppgave levert på studieprogrammet Skolerettet utdanningsvitenskap ved OsloMet – storbyuniversitetet, høsten 2018. Oppgaven er en kvalitativ analyse av tre lærebøker som brukes ... -
Læreplanen i matematikk, et hjelpemiddel for å bistå elevene i tilegnelse av dybdelæring?
(Master thesis, 2023)Etter at evalueringen av kunnskapsløftet 2006 viste at mye av helklasseundervisningen som preger norske klasserom bar preg av instruksjonisme og overflatelæring ble det vurdert at ett nytt kunnskapsløfte var nødvendig. ... -
Lærer, hvorfor har vi musikk? En kvalitativ undersøkelse av hvordan musikklærere reflekterer rundt legitimering av musikkfaget overfor elevene sine
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven ser jeg nærmere på hvordan musikklærere på mellomtrinnet reflekterer rundt legitimering i musikkfaget overfor elevene sine. Det finnes flere ulike perspektiver på legitimering i forskningslitteraturen, ... -
Lærer-elev-relasjonen i møtet med elever med autismespekterforstyrrelse
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven har vært å få kunnskap om hva som kjennetegner læreres relasjonsarbeid i møtet med elever med autismespekterforstyrrelse (ASF). Oppgaven har sett på hvordan lærere arbeider i møtet med ... -
Lærer-elev-relasjonen i møtet med elever med autismespekterforstyrrelse
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven har vært å få kunnskap om hva som kjennetegner læreres relasjonsarbeid i møtet med elever med autismespekterforstyrrelse (ASF). Oppgaven har sett på hvordan lærere arbeider i møtet med ... -
Lærere i en digital skolehverdag: valg og begrunnelser knyttet til nettbrettbruk.
(Master thesis, 2021)Formålet med denne undersøkelsen har vært å finne ut hvilke valg lærere tar og hva slags begrunnelser som ligger bak valgene med tanke på bruk av digitale læringsverktøy. Oppgaven er avgrenset til bruk av nettbrett og ... -
Lærerens arbeid for å fremme elevers lesemotivasjon
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Denne oppgaven er en del av min mastergrad i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i begynneropplæring ved OsloMet – Storbyuniversitet. Masteravhandlingen handler om leseopplæring og motivasjon på 1. trinn i ... -
Lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse i Fagfornyelsen
(Master thesis, 2020)I denne masteroppgaven blir begrepet lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse gjennomgått, med læreplanverket Kunnskapsløftet 2020 (LK20) som bakteppe. Den overordnede problemstillingen er: Hva er profesjonsfaglig ... -
Lærerens refleksjoner og bruk av kritisk literacy i grunnskolen – en kvalitativ studie av et utvalg norsklærere i grunnskolen, og hvordan de reflekterer rundt kritisk literacy og egen undervisningspraksis i det.
(Master thesis, 2022)I forbindelse med LK20, har kritisk tilnærming til tekst fått et økt fokus i skolen på alle nivåer gjennom kjerneelementer som representerer det viktigste elevene skal lære i norskfaget (Kunnskapsdepartementet, 2019). ... -
Lærerens tilrettelegging av elevtilbakemeldinger i musikkundervisningen
(Master thesis, 2022)Dette er en masteroppgave i skolerettet utdanningsvitenskap med fordyping i faget musikk og musikkdidaktikk, som er skrevet ved OsloMet – storbyuniversitetet. Området som skal besvares, er hvordan læreren kan legge til ... -
Læreres arbeid gjennom tidlig innsats for elever med atferdsvansker på 1. til 4. årstrinn
(Master thesis, 2022)Prinsippet om tidlig innsats er nedfelt i opplæringslova og retter seg mot vansker i lesing, skriving og regning på 1.-4. trinn. I stortingsmeldingene har prinsippet et forebyggende og tilretteleggende perspektiv for både ... -
Læreres arbeid gjennom tidlig innsats for elever med atferdsvansker på 1. til 4. årstrinn
(Master thesis, 2022)Prinsippet om tidlig innsats er nedfelt i opplæringslova og retter seg mot vansker i lesing, skriving og regning på 1.-4. trinn. I stortingsmeldingene har prinsippet et forebyggende og tilretteleggende perspektiv for både ...