Blar i LUI - Masteroppgaver på tittel
Viser treff 1102-1121 av 1244
-
Toppidrett på videregående skole: På hvilken måte bidrar toppidrettslinjer på videregående skole til å skape en arena som fremmer elevenes erfaring av skolehverdagen som helhetlig og sammenhengende?
(Master thesis, 2012-01-01)Denne masteroppgaven er skrevet ved Høgskolen i Oslo og Akershus, fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier. Studieretningen er Grunnskoledidaktikk med fordypning i idrett, friluftsliv og kroppsøving. Studiet ... -
Trafikklærers valg for trafikksikkerhet
(Master thesis, 2023)Norsk trafikkopplæring baserer seg på en politisk overordnet visjon der det er moralsk og etisk uakseptabelt med drepte eller hardt skadde i forbindelse med trafikkulykker. Visjonen er implementert i Nasjonal transportplan ... -
Trafikklærerutdanningen
(Master thesis, 2023)Trafikklæreren har et spesielt viktig samfunnsoppdrag, grunnen til det er at trafikkulykker er et alvorlig problem, både i Norge, Europa og resten av verden. Ulykkene rammer uventet, hardt og ofte vilkårlig, og de rammer ... -
Trafikkprosjektet : Implementering av trafikkundervisning i grunnskolen
(MAYP 2011;, Master thesis, 2011)Ungdom er overrepresentert i trafikkulykker, og til tross for sterk nedgang i antall drepte og hardt skadde i Norge, gjelder dette ikke for ungdom. På landsbasis skjer 35 % av alle fotgjengerulykkene i mørket. Av alle ... -
Transspråking som en ressurs i arbeid med tekst - Eventyrskriving i en mottaksklasse
(Master thesis, 2023)Denne studien tar for seg bruk transspråking gjennom eventyrskriving i en mottaksklasse. Transspråking er en pedagogisk ressurs hvor man benytter seg av hele sitt språklige og kulturelle repertoar, og frigjør seg fra en ... -
Tre læreres bruk av dialogiske virkemidler som i følge forskning kan stimulere til elevers utvikling av relasjonell forståelse
(Master thesis, 2018)Formålet med denne oppgaven er å få innsikt i hvordan tre lærere tar i bruk syv dialogiske virkemidler som i følge forskning kan stimulere til å utvikle elevers relasjonelle forståelse. Oppgaven tar utgangspunkt i ... -
Trosrepresentanters og KRLE-læreres erfaringer med og refleksjoner om ekskursjonsinnhold
(Master thesis, 2022)Ekskursjoner med besøk til tros- og livssynssamfunn er en mulig, men omdiskutert arbeidsmåte i KRLE-faget. Denne oppgaven utforsker hvilke erfaringer og refleksjoner trosrepresentanter og KRLE-lærere har knyttet til ... -
Trøstens gåter og manifestasjoner - En kvalitativ studie av voksnes trøstende samspill med barn på småbarnsavdeling
(Master thesis, 2023)Gjennom denne masteroppgaven belyses det trøstende samspillet mellom den voksne omsorgsgiveren og barn på småbarnsavdelinger. Når disse barnas kroppslige og i hovedsak nonverbale, affektuttrykk gjennom gråten blir trøstet ... -
Tverrfaglig undervisning om kropp og helse: Hvilke utfordringer og muligheter ser lærere i ungdomskolen i tverrfaglig undervisning om kropp og helse?
(Master thesis, 2020)I forbindelse med Fagfornyelsen og innføringen av det tverrfaglige temaet «Folkehelse og livsmestring», har jeg vært en del av et prosjekt hvis formål har vært å blant annet utvikle undervisningsmetoder som er tverrfaglige, ... -
Tverrfaglighet og relevans: Et virkemiddel for å utvikle elevenes yrkeskompetanse
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne master oppgaven handler om å utvikle en yrkesrelevant tverrfaglig undervisning for elevene på Vg1 Teknikk og industriell produksjon ved en yrkesskole på Vestlandet. Der et lærerteam i et gjensidig samarbeid, la til ... -
Tømrerlærlinger og yrkesstolthet
(MAYP;2018, Master thesis, 2018)Vi lever i en tid der manuelt arbeid har mistet noe av sin status. Samfunnet etterspør på samme tid håndverk av høy kvalitet. Yrkesstolte håndverkere har tradisjonelt sett sørget for og sikret denne kvaliteten. Samtidig ... -
Unconventional material practice in art education at Kyambogo University: Encouraging student teachers to embrace innovative approaches towards studio practice
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)The study was carried out under a purpose; to carry out studio experimentation with selected unconventional media from environment to create designs and positively empower learners towards innovative studio practice. It ... -
Understanding FGM/C in Ethiopia through looking at FGM/C interventions done by INGOs/NGOs and Ethiopian government policy
(Master thesis, 2020)In order to build on the momentum achieved to date and in line with Sustainable Development Goal 5.3 on the elimination of child marriage, the government of Ethiopia launched a comprehensive National Roadmap to End Child ... -
Understanding parents’ perceptions of education : parental involvement and home-school interaction in two South African communities
(Master thesis, 2012)The purpose of this thesis was to gain a deeper understanding of parents’ perceptions of education in South Africa, and the connection that can be made between these perceptions and their involvement and interaction with ... -
Understanding the Role of Gamification in Fostering Literacy Development and Student Motivation: A Literature Review
(Master thesis, 2023)In recent years, the concept of gamification has gained popularity in education due to its ability to promote student engagement and motivation towards learning activities. This thesis investigates the effectiveness of ... -
Understanding the role of local communities in forest concessions management: a participatory forest management initiative in South Sudan
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)This research project is a Participatory Forest Management initiative aiming at understanding the role of local communities with emphasis on their participation in the management of forest concession projects. Its long-term ... -
Underveis i Google Drive: Læreres opplevelse av en LMS som vurderingsverktøy
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven har som mål å gi innsikt i læreres opplevelse av bruken av et digitalt vurderingsverktøy. Problemstillingen lyder: Hvordan opplever lærere å bruke Google Drive som vurderingsverktøy? Gjennom belysning ... -
Undervisning i digitale ferdigheter på yrkesfag: Et kvasieksperimentelt forskningsprosjekt med undervisning i nettsøk, navigasjon og kildekritikk
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i antakelsen om at noen elever på Vgs har svake digitale ferdigheter, noe som vil gjøre det vanskelig å møte de endringer som kan komme i fremtidens yrker. Den regjeringsoppnevnte ... -
Undervisning i møte med det følelsestriggende: En kartlegging av affektiv påvirkning i undervisning om 22. juli
(Master thesis, 2022)De aller fleste voksne nordmenn husker hvor de befant seg, og hva de gjorde 22. juli 2011. Terrorangrepet rammet Arbeiderpartiet, og hardest deres ungdomsparti AUF. Anders Behring Breivik valgte å detonere en bombe i ... -
Undervisning i møte med det traumatiske: En kartlegging av affektiv påvirkning i undervisning om 22. juli
(Master thesis, 2022)De aller fleste voksne nordmenn husker hvor de befant seg, og hva de gjorde 22. juli 2011. Terrorangrepet rammet Arbeiderpartiet, og hardest deres ungdomsparti AUF. Anders Behring Breivik valgte å detonere en bombe i ...