Blar i LUI - Masteroppgaver på tittel
Viser treff 1023-1042 av 1244
-
Små Uppgifter och Stora Kompetenser En kvalitativ undersökning av elevernas utbyte med Micro Learning
(Master thesis, 2023)För att reparera en maskin måste jag veta hur den är uppbyggd, en blomma måste få rätt näring för att den ska växa, och om jag som lärare ska kunna lära en elev, måste jag vara medveten om hur den lär sig. Denna rapport ... -
SmooookK! «Mind the gap!» - Fenomeners tilblivelse i spacetimemattering.
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgavens/forskningsprosjektets hovedfokus er tilsynelatende rettet mot hva smokken gjør i barnehagen, det vil si hvordan smokken virker sammenflettet med tid, sted og menneskelige og ikke-menneskelige ... -
Social Media and Vocabulary Learning. Teachers and Students in Lower Secondary School’s Beliefs and Experiences
(Master thesis, 2023)Language exposure to the target language is a necessity for vocabulary acquisition and vocabulary learning. Social medias like TikTok and Instagram are popular among teenagers in Norway, and much of the content on these ... -
Songs in English Teaching for Very Young Non-Native English Speakers: Perspectives and Implementation Among Norwegian Teachers
(Master thesis, 2023)The goal of this thesis was to investigate the attitudes, perspectives and uses of songs among teachers of English for very young learners in Norway. The study employed a qualitative research design using semi-structured ... -
Sosial kompetanse - Hvordan tilrettelegger og fremmer lærere sosial kompetanse i undervisningen?
(Master thesis, 2022)I denne oppgaven utforsker jeg hvordan lærere fremmer og tilrettelegger for utvikling av elevenes sosiale kompetanse i undervisningen på mellomtrinnet. Gjennom denne studien får du belyst betydningen av sosial kompetanse ... -
Sosial kompetanse gjennom fysisk aktivitet hos elever med autismespekterforstyrrelse i tilrettelagte spesialgrupper. En kvalitativ studie av læreres erfaringer og perspektiver
(Master thesis, 2022)Resultater fra en NOU-rapport (2020:1) og en rapport fra Nordahl-utvalget (2018) peker på at det ofte er manglende kvalitet i innholdet i spesialundervisning. Funn fra rapportene viser også at flere lærere og assistenter ... -
Sosial læring i kroppsøvingsfaget på barneskolen - En kvalitativ studie om kroppsøvingslærernes konseptualisering og realisering av sosial læring
(Master thesis, 2023)Sosial læring ble integrert i LK20 som et nytt prinsipp for læring, utvikling og danning. I tillegg presiserer både styringsdokumenter og forskning viktigheten av sosial læring, og formidler at økt globalisering stiller ... -
Sosial læring på småskoletrinnet
(Master thesis, 2022)Denne masterstudien belyser hvordan lærere ivaretar elevers sosiale læring og utvikling på småskoletrinnet. Sosial læring og utvikling har kommet inn i læreplanen (LK20) som et nytt prinsipp for læring, utvikling og danning. ... -
Sosiale ferdigheter: hvordan kan kontaktlærere og elever arbeide med sosiale ferdigheter i grunnskolen?
(MAYP;2015, Master thesis, 2015)This thesis is based upon our experience as contact teachers in elementary school. We register that an increasing number of pupils experience major challenges concerning the ability of cooperation being a part of a social ... -
Sosiomatematiske normer og betydningen av lærerens spørsmål
(Master thesis, 2018)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke ulike sosiomatematiske normer og om disse er forskjellig fra klasse til klasse med en og samme lærer. Studien tar utgangspunkt i to klasser på videregående skole; teoretisk ... -
Speaking reluctance in the English as a foreign language classroom - Teachers’ experiences and practices regarding speaking reluctance in oral activities in Norwegian primary schools
(Master thesis, 2022)The current thesis addresses the issue of reluctant speakers in the English as Foreign Language classroom. This study aims to answer three main research questions: the first regarding teachers’ perceptions about speaking ... -
Spesialpedagogers relasjonsarbeid i skolen. En kvalitativ studie om hvordan spesialpedagoger arbeider med å etablere og opprettholde relasjoner til elevene
(Master thesis, 2020)Relasjoner er en svært viktig del av skolehverdagen, og for barn med spesielle behov er relasjonene ofte av enda større betydning (Drugli, 2012, s. 44). Hensikten med dette forskningsarbeidet har derfor vært å se på ... -
Spillet om barnehagepedagogikkens plasseringer i barnehagelærerutdanningen
(MBP-MASM;2019, Master thesis, 2019)Dette masterprosjektet er en aktør-nettverk-studie, som ble til gjennom lesning av et utvalg styringsdokumenter som berører barnehagelærerutdanningen. Studien tar for seg barnehagepedagogikkens sammenbindende aktører i ... -
Spiritualitet : om å ta vare på og gi rom for spiritualitet som kilde til livsmestring
(Master thesis, 2010)I arbeidet med å forske i ulike menneskers tolkninger av spiritualitetsbegrepet har jeg som Scott (2007) følt at det har vært en kamp med ord, teorier og tanker. Jeg klarte ikke la være å gå bredt ut, selv om innsnevring ... -
Sport for Development : Addressing HIV/AIDS in Zambian Underserved Community Schools through Sport and Physical Education Programmes : an analysis of the contextual realities of programme participants
(Master thesis, 2010)This study addresses the implications of sport for development. It focuses on how sport and Physical Education (PE) programmes are being used in addressing HIV/AIDS in Zambian under-served community schools. It, however, ... -
"Sportsvaskingens potensial i samfunnsfaget" En oppgave om sportsvasking som samfunnsfaglig tema for utvikling av medborgerskap
(Master thesis, 2023)Formålet med dette masterprosjektet har vært å få innsyn i hvorvidt sportsvasking har en plass i samfunnsfaget på 10. trinn. For å undersøke dette, har jeg i denne oppgaven forsøkt å besvare forskningsspørsmålet: hvilket ... -
Språkets betydning: En analyse av fagplanene i norsk 1997-2020. Fra "jeg arbeider" til "jeg reflekterer"
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven behandler kompetansemålene i fagplanen i norsk i læreplanene fra 1997, 2006, 2013 og 2020. Formålet med oppgaven er å undersøke hvilke syn på kunnskap og dannelse en finner i disse kompetansemålene i ... -
Språkets makt og innflytelse
(Master thesis, 2020)Dette er en masteroppgave i barnehagekunnskap. Temaet for studien dreier seg som språkets makt og innflytelse gjennom sentrale styringsdokumenter i oppvekstsektoren. Studien tar utgangspunkt i følgende forskningsspørsmålet: ... -
Språklæring gjennom yrkesfaglig fordyping - Et aksjonsforskningsprosjekt i yrkesspråk.
(Master thesis, 2023)Elever i yrkesfag har praksis i bedrift gjennom faget yrkesfaglig fordyping (YFF). Der får de mulighet til å spesialisere seg i et yrke eller i en bransje. I tillegg til å løse arbeidsoppgaver i bedriftene, lærer de seg ... -
Språkmysteriet – et fysisk plassert digitalt spill laget for å utforske literacy i begynneropplæringen
(Master thesis, 2022)I min masteroppgave har jeg utviklet et fysisk plassert digitalt spill med navn Språkmysteriet som har som intensjon å gi lærere en ny måte å undervise literacy i 1.klasse i grunnskolen. Ved bruk av pedagogisk designforskning ...