Blar i LUI - Masteroppgaver på tittel
Viser treff 946-965 av 1244
-
Prosessen mot et(det) hybrid(e) barnehagebygg(et) Kritiske lesninger av beslutningsmyndigheters regelverk i planleggingsprosessen av basebarnehagebygget
(Master thesis, 2018)I masteroppgaven har jeg kritisk undersøkt planleggingsprosessen av basebarnehagebygg i Oslo Kommune. Jeg har valgt temaet fordi jeg opplever en økning i utbygging av basebarnehager. Dette skjer til tross for kritiske ... -
Prosjekt til fordypning - en verden av utviklingsmuligheter: Et forskningsarbeid for å videreutvikle faget Prosjekt til fordypning
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Bakgrunnen for dette prosjektet var at Kunnskapsløftet og innføringen av faget Prosjekt til fordypning var ti år tilbake i tid, og det var behov for evaluering av faget. Hensikten med undersøkelsen var å se nærmere på ... -
Prosjekt til fordypning: hvordan kan elever medvirke i tilrettelegging av prosjekt til fordypning slik at det blir relevant i forhold til elevenes yrkesvalg
(Master thesis, 2010)Dette er et aksjonsforskningsprosjekt gjennomført på Vg1 Design og håndverk (heretter forkortes til DH) i den videregående skole i Rogaland fylkeskommune. Aksjonsgruppen var lærere på Vg1 DH/teamet, elever på Vg1 DH og ... -
Psykisk helse og friluftsliv. Hvordan kan lærere på ungdomstrinnet bruke friluftsliv for å forebygge psykisk uhelse i skolen?
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven er psykisk helse og friluftsliv i ungdomsskolen. Utgangspunktet og formålet med studien er å bidra til økt kunnskap og forståelse knyttet til hvordan aktiv bruk av friluftsliv kan styrke den ... -
Psykisk utviklingshemmede og bruk av digitalfotograferte oppskrifter i matlaging
(Master thesis, 2009)Skolen er stadig i utvikling med ulike reformer. Lov om spesialskoler kom i 1951, mens reform 94 og 97 kom med retningslinjer for å skille mellom generell pedagogikk og spesialpedagogikk. I senere tid er reformen kunnskapsløftet ... -
Re-arrangeringer av improvisasjon som fenomen i barnehagens prosjektarbeid - Å bygge en undersøkelse med Karen Barads diffraksjonsinspirerte analyser
(Master thesis, 2015)Med denne studien ønsker jeg å inspirere barnehagelærere til å tenke/gjøre improvisasjon i barnehagens prosjektarbeid på nye måter. Jeg argumenterer for at kunnskap om barnehagen ikke er statisk og uforanderlig, men kan ... -
“Reading the word & reading the world”: Promoting the Interdisciplinary Topics in LK20 through Literature
(Master thesis, 2021)The new curriculum, LK20, has introduced three interdisciplinary topics that are to be integrated into all subjects: health and life skills, democracy and citizenship, and sustainable development. This thesis argues that ... -
Realistisk kontekst i læring og undervisning av algebra
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven har undersøkt hvordan elever arbeider med algebraoppgaver basert på en realistisk kontekst. Altså en situasjon elevene kan se for seg. Resultater fra TIMSS 2015 viser at norske elever på 9. trinn presterer ... -
Recognition of indigenous knowledges and identity construction in public primary education in Wayanad.
(Master thesis, 2014)This thesis explores the recognition of indigenous knowledges in primary education in the Wayanad district in South India. India has made substantial progress in terms of providing free, compulsory education for all ... -
Recognizing Gender-based Sexual Violence Against Men and Boys in Vulnerable Situations
(Master thesis, 2023)The aim of this thesis is to contribute to the debate about refugees, gender-based sexual violence against men and boys, implementation of measures, and how this together affects mental health issues. The measures developed ... -
Refleksjon i og over elektrofag: En kvalitativ studie av elevers refleksjon mellom yrkespraksis og yrkesteori
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven handler om hvordan elektrofaglærere kan legge til rette for relevant yrkesopplæring, gjennom å stimulere elevene til refleksjon mellom yrkespraksis og yrkesteori. Oppgaven viser hvordan målrettet arbeid ... -
Refleksjonsnotat i politiutdanningen: En studie av politistudenters arbeidskrav "skriving av refleksjonsnotat", i andre studieår ved Politihøgskolen
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)This is a qualitative study of police students' reflection notes, written by police students during the second year at the Police College. The aim for the police college is to educate reflected and active police officers. ... -
Rekruttering av pedagogiske ledere i FUS-barnehager - En kvalitativ undersøkelse av hva daglige ledere vektlegger i en rekrutteringsprosess og hvilke tiltak som kan videreutvikle denne prosessen
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er skrevet som et avsluttende prosjekt i utdanningen Masterstudium i barnehagekunnskap, studieretning barnehageledelse, ved OsloMet. Jeg har tatt for meg hva et utvalg daglige ledere i barnehagekjeden ... -
Rekruttering til tannteknikerstudiet : yrkessosialisering eller frafall
(Master thesis, 2009)Utgangspunktet for denne mastergradsoppgaven var min undring knyttet til rekruttering og frafall av tannteknikerstudenter. Som lærer på tannteknikerutdanningen ved høgskolen i Oslo har jeg de senere år sett et økende fokus ... -
Rektorers perspektiver og strategier på kompetanseutvikling i programmering for lærere – en kvalitativ studie
(Master thesis, 2023)Etter introduseringen av programmeringskompetanse som del av LK20 i fagene matematikk, naturfag, musikk og kunst og håndverk, har lærerne vært nødt til å utvikle egne programmeringskompetanser for å kunne utvikle elevenes ... -
Rektors rolle i utviklingen av inkluderende praksis - En kvalitativ studie av hvordan rektorer arbeider for at profesjonsfellesskapet skal kunne utvikle en inkluderende praksis
(Master thesis, 2022)Inkludering har i flere tiår vært et viktig prinsipp i norsk skolepolitikk. Likevel viser rapportene fra Barneombudet (2017) og Nordahl og Ekspertgruppen for barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging (2018) at ... -
RELASJONSKOMPETANSE I VIDEREGÅENDE SKOLE. En kvalitativ studie om læreres praksis knyttet opp mot relasjonskompetanse.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om hvordan kontaktlæreren bruker sin relasjonskompetanse i møte med nye elever på yrkesfag. Som en del av det økte fokuset de siste årene på den positive betydningen av en god lærer-elev ... -
Relativ alderseffekt og mestringsforventninger i matematikk - En kvantitativ studie av sammenhengen mellom relativ alderseffekt og mestringsforventninger i matematikk hos elever på 9.trinn i Norge
(Master thesis, 2021)Forskning viser at det er sammenheng mellom alder og prestasjon i matematikk i et og samme skolekull. De som er født tidlig på året ser ut til å ha et fortrinn i forhold til de som er født sent på året. Samtidig viser ... -
Relevans i fag- og yrkesopplæringen
(MAYP;2013, Master thesis, 2013)‘’Hvordan opplever elevene relevans i opplæringen gjennom differensierte oppgaver?’’ Programområdet Bygg- og Anleggsteknikk inneholder nå totalt 22 ulike fag som hver for seg leder frem til fag- eller svennebrev. For ... -
Relevant bruk av PC i undervisningen på yrkesfag. En case-studie fra teknikk og industriell produksjon
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Tema for denne masteroppgaven er å vise et eksempel på hvordan teknologien kan brukes for å legge til rette for læring. Problemstillingen for undersøkelsen er Hvordan kan teknologi brukes for å legge til rette for læring ...