Blar i LUI - Masteroppgaver på tittel
Viser treff 916-935 av 1244
-
Picturebooks as a mediating tool for language learning
(Master thesis, 2023)This thesis is based on a case study, with participants from a 7th grade English class. The English picturebook, The Lorax by Dr. Suess was used as the main learning material, and source for the activities. The study aims ... -
Planlegging og gjennomføring av uteskole med planleggingsverktøy: En tematisk analyse
(Master thesis, 2023)Uteskole er stadig et mer aktuelt tema, og innehar en større rolle i den norske skolen. Selv om det ikke nevnes spesifikt i læreplan er temaet tett knyttet til det økte fokuset på utforskende arbeidsoppgaver og dybdelæring ... -
Plikten til å gripe inn når en kollega krenker et barn
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven dreier seg om barnehagelæreres forståelse av begrepet krenkelse og plikten til å gripe inn når en kollega krenker et barn. Bakgrunnen for valg av problemstilling er endringer i barnehageloven som trer ... -
Podcasts for education: Can podcasts give girls at risk of dropping out of school in India the flexibility to continue their education?
(Master thesis, 2023)This design thesis explores the intersection of education, technology, and social justice with a focus on improving the educational opportunities for girls in secondary schools in India. Motivated by the persistent challenges ... -
Politisk deltakelse i demokrati: En analyse av lærebøkene i samfunnskunnskap for ungdomstrinnet utgitt av Aschehoug, Cappelen Damm og Gyldendal for M87, L97 og LK06
(Master thesis, 2016-05)Temaet i denne masteroppgaven er hvordan politisk deltakelse i demokratiet behandles i lærebøker i samfunnskunnskap for ungdomsskolen. Jeg analyserer lærebøkene til Aschehoug, Cappelen Damm og Gyldendal for læreplanene av ... -
Politisk påvirkning på barnehagefeltet. En kvalitativ studie om styrerrollen i spenningsfeltet mellom politikk og fag basert på intervjuer med styrere
(Master thesis, 2021)Mål: Temaet for denne masteroppgaven er politisk påvirkning på barnehagefeltet, og hvordan barnehagestyrerne opplever den politiske-byråkratiske interessen for feltet. Oppgaven tar utgangspunkt i Børhaug, Gotvassli og ... -
Power structures and their persistence in international development. A case study of Response Network and how the organisation manoeuvres the difficulties of the development industry
(Master thesis, 2021)This thesis examines the dynamic created by opposing mechanisms in international development. It is expected that both funders and facilitating organisations in development approach it with a participatory mindset. By ... -
“Power to the Pupil?” En studie av demokratiutdanning og elevmedvirkning i ungdomsskolen
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven handler om utdanning gjennom demokrati og tilrettelegging for elevers medvirkning i ungdomsskolen. Hvilke forståelser av demokratiutdanning og elevmedvirkning har lærere og skoleledere og hvilke ... -
Praksis og relevans i yrkesopplæringen: elevenes erfaringer med praktiske opplæringsmetoder
(MAYP;2014, Master thesis, 2014)The purpose of this thesis was to achieve a more practical and relevant training for students on sales, service and security, level 2. There is a great need to establish more practical and real life situations for students ... -
Praktisk metodisk test - betydning for læringsprogresjon? Et kvalitativt studie av ferdighetstesters betydning for aspiranters læringsprogresjon i fengselsbetjentutdanningen.
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)I 2018 innførte utdanningen høgskolekandidat i straffegjennomføring (KRUS) praktisk metodiske tester (PMT). Undersøkelsen ser på hvordan implementeringen har vært, hvordan gjennomføringen skjer og testens nytteverdi. På ... -
Praktisk talt : tverrfaglig praktisk eksamen i programfagene på de yrkesfaglige utdanningsprogrammene i videregående skole
(Master thesis, 2009)SAMMENDRAG I Kunnskapsløftet, som ble iverksatt fra høsten 2006, skal elevene på de yrkesfaglige utdanningsprogrammene gjennomføre en lokalgitt tverrfaglig praktisk eksamen. Dette er en eksamen som kvalifiserer for læretid ... -
Praktiske opplegg og yrkesretting på Service og samferdsel - en relevant og meningsfull skolehverdag
(MAYP 2011;, Master thesis, 2011)Vår Problemstilling er hvordan legge til rette på Service og samferdsel for at elevene skal oppleve undervisningen som relevant og meningsfylt? Vi har hatt fokus på praktiske oppgaver og ungdomsbedrift, gjennomføring av ... -
Pre-service teacher readiness in English Language Assessment in Norway
(Master thesis, 2022)In this master thesis I have investigated pre-service teachers in Norway, and their perceived competence regarding Language Assessment Literacy (LAL). I have studied whether they consider themselves ready to assess pupils ... -
Pre-service teacher readiness in english language assessment in Norway
(Master thesis, 2022)In this master thesis I have investigated pre-service teachers in Norway, and their perceived competence regarding Language Assessment Literacy (LAL). I have studied whether they consider themselves ready to assess pupils ... -
Problemløsning i norske og kinesiske lærebøker i matematikk for ungdomsskolen ----En sammenlignende studie av eksempler fra norske og kinesiske lærebøker i matematikk på ungdomsskolen
(Master thesis, 2018)Denne studien er en sammenligning av hvordan eksempler i utvalgte norske og kinesiske lærebøker i matematikk for ungdomsskolen presenterer problemløsning og problemløsningsmetoder. Problemstillingen i denne masteroppgaven ... -
Profesjonell kjærlighet i barnehagen. En kvalitativ studie av kjærlighet i barnehagen basert på intervjuer og observasjoner av et utvalg barnehageansatte
(Master thesis, 2021)Tema for masteroppgaven er profesjonell kjærlighet i barnehagen. Fokuset er rettet mot småbarnsavdelingen, altså barn under tre år. Det handler om barnehageansattes kjærlighet, deres følelsesmessige engasjement og bruken ... -
Profesjonell kompetanse i ungdomscoaching
(MAYP;2013, Master thesis, 2013)Denne oppgaven handler om hvilken profesjonell kompetanse som anvendes ved coaching av ungdom. Første delen av oppgaven gir et teoretisk perspektiv på coaching og sammenligner det med rådgiving og veiledning. I tillegg ser ... -
Profesjonsfelleskap: Lærerstudenters utvikling av digital kompetanse i praksis
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven ser på utvikling og deling av digital kompetanse i felleskap under praksisperioden til lærerstudenter. Oppgaven tar utgangspunkt i to områder fra rammeverket for profesjonsfaglig digital kompetanse; samhandlings- ... -
Profitt eller danning? En studie om spenningsforholdet mellom fagutdanning og internopplæring varehandelsbransjen
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Profitt eller danning? En studie om spenningsforholdet mellom fagutdanning og internopplæring varehandelsbransjen: Denne studien omhandler internopplæringen i varehandelen og fagopplæringen på service og samferdsel. ... -
Programfagslærer på praksiplass
(MAYP;2018, Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven handler om planleggingen, gjennomføringen og vurderingen av arbeidet med å legge noen av temaene i felles programfag på vg2 barne- og ungdomsarbeiderfag (BU), ut i de praksisbedriftene hvor elevene har ...