Blar i LUI - Masteroppgaver på tittel
Viser treff 833-852 av 1244
-
Nabospråk i norskfaget: en kartlegging av norsklærebøker og lærererfaringer
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan emnet nabospråk blir behandlet i dagens norskfag og skole. Det har blitt undersøkt gjennom en kvalitativ innholdsanalyse av fire norsklærebøker for ungdomstrinnet, ... -
Nabospråkspill i begynneropplæringen - Utviklingen av nabospillet
(Master thesis, 2022)I vår entreprenørielle masteroppgave har vi utviklet et brettspill med en tilhørende nettside, til bruk i begynneropplæringen. Oppgaven er et bidrag som tar sikte på å gjøre undervisning i nabospråkene dansk, svensk og ... -
Nabospråksundervisning i skandinavisk lærerutdanning: en praksisorientert dokumentanalyse
(Master thesis, 2023)Dette masterprosjektet tar sikte på å undersøke hvordan nabospråksundervisning behandles i policydokumenter knyttet til lærerutdanningen i Skandinavia, spesielt emneplanene i morsmålsfaget for lærerutdanningen. Problemstillingen ... -
Narration of past and present in the Israeli education system - A case study of a university in Jerusalen
(Master thesis, 2015)The aim of this study is to investigate the narrations of past and present among students and professors of social science and history at an Israeli university in Jerusalem. Moreover, the goal is to address the perceived ... -
Narrative tema i barnelitteraturen – to ulike perspektiv på barnet og litteraturen
(Master thesis, 2021)Denne oppgaven presenterer ulike teorier som grunngir litteraturlesing i et Folkehelse- og livsmestringsperspektiv. Oppgaven peker imidlertid på at grunngivelsen for litteraturlesing har to ulike diskursive utgangspunkt – ... -
Naturfaglige helklassesamtaler i utforskende undervisning
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker hvordan lærere kan legge til rette for naturfaglige helklassesamtaler i utforskende undervisning. Med utgangspunkt i denne hensikten belyser vi gjennom studiens forskningsspørsmål hvordan ... -
"Nå er ikke jeg noe psykolog, men…" En kvalitativ studie av hva en som lærer kan gjøre for å hjelpe traumatiserte elever
(Master thesis, 2020)Utgangspunktet for denne oppgaven er å finne ut hva en som lærer kan gjøre for å hjelpe traumatiserte elever i skolehverdagen. For å svare på dette, har jeg gjennomført fem kvalitative intervjuer med lærere som har erfaring ... -
”Nå sitter vi og motsier oss selv" - Reproduksjon av skolepolitiske diskurser i matematikklæreres refleksjoner rundt undervisningspraksis : en diskursanalyse av matematikklæreres refleksjoner rundt valg av undervisningspraksis i lys av en flerfoldig skolepolitisk diskursorden
(Master thesis, 2013)I denne teksten presenterer jeg en undersøkelse av hvordan skolepolitiske diskurser reproduseres og omformes i matematikklæreres refleksjoner rundt valg av undervisningspraksis. Dette gjøres med en sosialkonstruksjonistisk ... -
«Når felles forståelse utfordres» En kvalitativ intervjustudie om hvordan lærere og PP- rådgivere erfarer tverrfaglig samarbeid
(Master thesis, 2023)Denne studien har som formål å undersøke hvordan lærere og PP-rådgivere erfarer tverrfaglig samarbeid. Det er en sentral målsetting for både politiske og fagpolitiske myndigheter i skolesektoren å gi et helhetlig ... -
Når glede blir et ideal - En studie av programmet Grønne tanker – glade barn og barneboken Sint og glad i barnehagen
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgavens sentrale tema er en undersøkelse av programmet Grønne tanker glade barn. Dette er en materialpakke som kan brukes som en av barnehagens metoder for å stimulere barns tanke- og følelsesbevissthet. ... -
Når samarbeidet foregår på Facebook: En kvalitativ undersøkelse av skoleungdoms bruk av Facebook som samarbeidsverktøy
(Master thesis, 2013)Formålet med denne undersøkelsen har vært å få innsikt i hvorvidt Facebook kan brukes som et samarbeidsverktøy for gruppesamarbeid blant elever i videregående skole innefor det fagområdet jeg omtaler som samfunnsfagene. I ... -
«Nei! Isbjørnen lever fortsatt!» En kvalitativ studie om kritisk tenkning gjennom bruk av bildebøker
(Master thesis, 2021)Denne studien handler om hvordan man kan bruke bildebøker i arbeidet med å utvikle elevenes evne til å tenke kritisk i begynneropplæringen. Oppgavens problemstilling er som følger: Hvordan kan man utvikle elevenes evne til ... -
"Nei, det kan nok hende at jeg ikke tenker nok på det..." - om demokrati, medborgerskap og mangfold
(Master thesis, 2021)Demokratiteori beskriver hvilke intensjoner som bør ligge til grunn og formålet med demokrati- og medborgerskapsundervisning. Likevel er det ikke entydig hvordan denne undervisningen skal se ut i skolen. I denne masteroppgaven ... -
Nettbrett i arbeidet med underveisvurdering i lese- og skriveopplæringen for de yngste elevene
(Master thesis, 2021)Temaet i denne studien er bruken av nettbrett i arbeidet med underveisvurdering i lese- og skriveopplæringen i begynneropplæringen - et område det enda finnes lite forskning på. Formålet med prosjektet har vært å undersøke ... -
Nettbrett og lærer-i-rolle som ressurs i den første skriveopplæringen
(Master thesis, 2023)I denne studien blir det undersøkt hvordan nettbrett og lærer-i-rolle kan inngå som ressurs i kreativ og multimodal tekstskaping. For å besvare min problemstilling tok jeg i bruk en kasusstudie inspirert av pedagogisk ... -
Nettmobbing blant gutter og jenter - Et innblikk i gutters og jenters forhold til nettmobbing og nettvett
(Master thesis, 2016)Med problemstillingen ”Nettmobbing og kjønn- En undersøkelse om gutters og jenters forhold til nettmobbing og nettvett” søker jeg å finne svar på om jenter og gutter opplever nettmobbing forskjellig? Er det noen forskjell ... -
Nettstudenten som strategisk lærende
(MAYP;2014, Master thesis, 2014)Masteroppgaven Nettstudenten som strategisk lærende er en studie av hva som kjennetegner læringsprosessen til studenter som følger nettstøttede utdanningsløp. Nettstudentene følger et fleksibelt utdanningsopplegg der mye ... -
«Nettvett betyr at man har vett på nett» En kvalitativ undersøkelse om elevers opplevelser, oppfatninger og ønsker rundt undervisning i digital dømmekraft på mellomtrinnet
(Master thesis, 2023)I denne studien har jeg undersøkt hvordan skolen kan skape en lærerik og motiverende undervisning om digital dømmekraft fra elevenes perspektiv, mer spesifikt hvilke metoder og temaer som utpeker seg som viktige. Jeg ser ... -
Nivådeling og matematisk selvoppfatning: en analyse av åtte faglig svake elever og deres syn på nivådifferensiering i matematikk En studie om elevers syn på nivådifferensiering
(Master thesis, 2018)”Nivådeling og matematisk selvoppfatning: en analyse av åtte faglig svake elever og deres syn på nivådifferensiering i matematikk” er en kvalitativ studie av åtte elever på 6. Trinn og deres syn på nivådifferensiering. ... -
"Noe man skal sitte igjen med" - En kvalitativ studie av elevers samtaler om fiksjonstekster i norskfaget
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven er en studie av hvordan elever på vg1 uttrykker sin litterære kompetanse i litterære gruppesamtaler. Elevene diskuterer to fiktive tekster i ulike sjangre: et dikt og en novelle. Jeg valgte disse to ...