Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNielsen, Liv Merete
dc.date.accessioned2019-02-03T08:52:40Z
dc.date.accessioned2019-02-04T13:04:06Z
dc.date.available2019-02-03T08:52:40Z
dc.date.available2019-02-04T13:04:06Z
dc.date.issued2018-12-31
dc.identifier.citationNielsen LM. Building making scholarship – om utviklingen av making disciplines . FORMakademisk. 2018;11(1):1-12en
dc.identifier.issn1890-9515
dc.identifier.issn1890-9515
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/6576
dc.description.abstractArtikkelen beskriver hvordan forskning innen skapende profesjonsfag har blitt drevet fram av professor Halina Dunin-Woyseth. Med bakgrunn som arkitekt har hun hatt et innsidepespektiv på de utfordringene de skapende profesjonsfagene har stått overfor. Som en av de få arkitekter som også hadde doktorgrad, fikk hun ansvar for utviklingen av doktorgradsprogrammet på Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO). Hun utviklet kunnskapskonseptene ‘the making professions’ og ‘the making disciplines’ for å synliggjøre og håndtere de skapende profesjonenes utfordringer som selvstendige forskbare (researchable) fagfelt i møte med etablerte akademiske disipliner. I 1995 sto hun sentralt i avgjørelsen om å åpne doktorprogrammet på AHO for designere og designdidaktikere, noe som har spilt en avgjørende rolle for framveksten av et designdidaktisk forskningsfelt i Norge, blant annet gjennom forskernettverket DesignDialog og det vitenskapelige tidsskriftet FormAkademisk. Innsatsen til Dunin-Woyseth går langt ut over det å være én persons innsats, den eksemplifiserer hvordan utdanning og forskning med et innsidepespektiv på kunnskapsutvikling har avgjørende betydning for et demokrati der også representanter for praktiske profesjoner må kunne artikulere sin innsidekunnskap med akademisk troverdighet. Framhevingen av et innsideperspektiv og viktigheten av aktive fagmiljøer setter også Halina Dunin-Woyseths innsats inn i et større perspektiv. Hun har høstet internasjonal anerkjennelse både som teoretiker og feltbygger.en
dc.language.isonben
dc.publisherHøgskolen i Oslo og Akershusen
dc.relation.ispartofseriesFORMakademisk;Årg 11 Nr 1: 10 år med FormAkademisk. Spesialutgave
dc.rightsDette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.en
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectScholarship makingen
dc.subjectProfession makingen
dc.subjectDiscipline makingen
dc.subjectDesignen
dc.subjectDesigndidaktikken
dc.subjectFormgivingen
dc.titleBuilding making scholarship – om utviklingen av making disciplinesen
dc.typeJournal articleen
dc.typePeer revieweden
dc.date.updated2019-02-03T08:52:40Z
dc.description.versionpublishedVersionen
dc.identifier.doihttps://dx.doi.org/10.7577/formakademisk.3099
dc.identifier.cristin1672684
dc.source.journalFORMakademisk


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.