Building making scholarship – om utviklingen av making disciplines
Journal article, Peer reviewed
Published version
Date
2018-12-31Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Nielsen LM. Building making scholarship – om utviklingen av making disciplines . FORMakademisk. 2018;11(1):1-12 https://dx.doi.org/10.7577/formakademisk.3099Abstract
Artikkelen beskriver hvordan forskning innen skapende profesjonsfag har blitt drevet fram av professor Halina Dunin-Woyseth. Med bakgrunn som arkitekt har hun hatt et innsidepespektiv på de utfordringene de skapende profesjonsfagene har stått overfor. Som en av de få arkitekter som også hadde doktorgrad, fikk hun ansvar for utviklingen av doktorgradsprogrammet på Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO). Hun utviklet kunnskapskonseptene ‘the making professions’ og ‘the making disciplines’ for å synliggjøre og håndtere de skapende profesjonenes utfordringer som selvstendige forskbare (researchable) fagfelt i møte med etablerte akademiske disipliner. I 1995 sto hun sentralt i avgjørelsen om å åpne doktorprogrammet på AHO for designere og designdidaktikere, noe som har spilt en avgjørende rolle for framveksten av et designdidaktisk forskningsfelt i Norge, blant annet gjennom forskernettverket DesignDialog og det vitenskapelige tidsskriftet FormAkademisk. Innsatsen til Dunin-Woyseth går langt ut over det å være én persons innsats, den eksemplifiserer hvordan utdanning og forskning med et innsidepespektiv på kunnskapsutvikling har avgjørende betydning for et demokrati der også representanter for praktiske profesjoner må kunne artikulere sin innsidekunnskap med akademisk troverdighet. Framhevingen av et innsideperspektiv og viktigheten av aktive fagmiljøer setter også Halina Dunin-Woyseths innsats inn i et større perspektiv. Hun har høstet internasjonal anerkjennelse både som teoretiker og feltbygger.