Helsesøstre bruker program for foreldreveiledning aktivt i praksis
Journal article, Peer reviewed
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/6424Utgivelsesdato
2018-06-27Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Sandvik BM, Dybdahl RD, Hauge S. Helsesøstre bruker program for foreldreveiledning aktivt i praksis. Sykepleien Forskning. 2018;13 http://dx.doi.org/10.4220/sykepleienf.2018.71217Sammendrag
Bakgrunn: Godt samspill mellom barn og omsorgsgivere er vesentlig for barns utvikling. Helsepolitiske føringer understreker helsestasjonenes rolle i å styrke slikt samspill. Det er derfor viktig at helsesøstre har kompetanse til å fremme godt samspill.
Hensikt: Å undersøke helsesøstres erfaringer med å bruke kompetansen de har fått gjennom opplæring i foreldreveiledningsprogrammet International Child Development Programme (ICDP) i helsesøsterutdanningen.
Metode: Studien er kvalitativ og basert på sju semistrukturerte, individuelle intervjuer med helsesøstre som har hatt opplæring i programmet, men som bare bruker deler av det i arbeidet sitt på helsestasjonen. Vi analyserte dataene ved hjelp av innholdsanalyse inspirert av hermeneutisk meningsfortolkning og tekstkondensering.
Resultat: Deltakerne ser ut til å bruke ICDP i konsultasjoner, både som et begrepsapparat for samspill, og som et verktøy i observasjon, samtale, veiledning og dokumentasjon.
Helsesøstrenes erfaringer kan oppsummeres i tre hovedkategorier:
ICDP har gitt helsesøstrene et nyttig begrepsapparat.
Helsesøstrene legger vekt på å styrke foreldrenes opplevelse av egen kompetanse.
Helsesøstrene legger vekt på foreldrenes evne til å se og forstå barnet.
Konklusjon: Når helsesøstrene ikke gjennomfører ICDP-programmet i form av strukturerte gruppemøter gjennom åtte uker, bruker de likevel kunnskapen og tenkemåten fra programmet i kommunikasjon og veiledning når de observerer barn og foreldre.