Endringsledelse i offentlig sektor. Hvordan kan kommunikasjon brukes som strategisk verktøy til støtte for endringer i offentlig sektor?
Master thesis
Published version
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/6344Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Tema for denne oppgaven er endringsledelse i offentlig sektor. Formålet med oppgaven er å undersøke
hvordan kommunikasjon kan tas i bruk til støtte for endringsprosesser i offentlig sektor. Det er benyttet en
kvalitativ casestudie av en pågående endringsprosess i Forsvaret, nedleggelsen av Andøya flystasjon. Dette
leder frem til følgende problemstilling: Hvordan kan kommunikasjon brukes som strategisk verktøy til støtte for
endringer i offentlig sektor?
Målsetningen har vært å bidra med empirisk innsikt som videre har blitt drøftet i lys av ulike teoretiske bidrag
som forstås som fremtredende innen fagområdet. Det teoretiske ramme-verket er knyttet opp mot
endringsledelse og kommunikasjon. Det er benyttet kvalitative dybdeintervjuer for å innhente relevant empiri
rundt hvordan kommunikasjon kan anvendes til støtte for endringsprosesser i offentlig sektor. Resultatene har
kan være av interesse for endringsledere generelt, og spesielt for offentlige etater som står ovenfor større
omstillinger.
Funnene indikerer at kommunikasjon har spilt en betydelig rolle i innretningen av forsvars- og
sikkerhetspolitikken i Norge de siste årene. Studien har belyst hvordan kommunikasjon kan utgjøre et
strategisk viktig verktøy for å forankre, påvirke og håndtere interne og eksterne interessenter i tilknytning til
endringsprosesser i det offentlige. I lys av problemstillingen er det særlig interessante funn knyttet til
betydningen av ekstern forankring av offentlige endringer som besluttes gjennom politisk behandling.
Resultatene indikerer hvordan endringsprosesser i offentlig sektor i stor grad kan påvirkes
av det offentlige ordskiftet, hvor kommunikasjon forstås som et viktig verktøy for å håndtere denne siden av
offentlige endringsprosesser. Flere av funnene kan være aktuelle for andre offentlige organisasjoner, og det er
av min forståelse at denne studien har bidratt til å belyse relevante aspekter hvor kommunikasjon kan brukes
som strategisk verktøy for å støtte opp under planlegging og gjennomføring av endringsprosesser i offentlig
sektor. The subject for this research is change management in the public sector. The purpose of the study is to
examine how communication can be used to support change processes in the public sector. The qualitative
case study has been based on a ongoing change process in the Norwegian Armed Forces, the closure of
Andøya Air Station. This leads to the topic question: How can communication be used as a strategic tool to
support public sector changes?
The aim of the study has been to provide empirical insight that has further been discussed in light of various
theoretical contributions that are perceived as prominent within the subject area. The theoretical framework is
linked to change management and communication. Qualitative interviews have been conducted to obtain
relevant empirical information about how communication can be used to support change processes in public
sector. The purpose of the results is to provide insight and knowledge that is interesting for the subject area in
general, and especially for public organizations that are facing major changes.
The findings indicate that communication has played a significant role in the establishment of defense- and
security policy in Norway in recent years. The study has highlighted how communication can be a strategically
important tool for anchoring, influencing and managing internal and external stakeholders in connection with
public change processes. In light of the problem, there are particularly interesting findings related to the
importance of external anchoring of public changes decided by political decision.
The results indicate how change processes in the public sector can be greatly influenced by the public word
change, where communication is understood as an important tool for dealing with this side of public change
processes. Several of the findings may be relevant to other public organizations and it is my understanding that
this study has helped to highlight relevant aspects where communication can be used as a strategic tool to
support change processes in the public sector.
Beskrivelse
Master i styring og ledelse