Rollespill i samfunnsfag. Et kvalitativt studie om elevers utvikling av kritisk tenkning ved bruk av Handelsspillet.
Master thesis
Published version
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/6266Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven ønsker å besvare problemstillingen om hvordan evnen til kritisk tenkning kan utvikles
ved å benytte rollespill som undervisningsmetode i samfunnsfag. Rollespillet som masteroppgaven tar
utgangspunkt i kalles Handelsspillet. Materialet som har blitt brukt i masteroppgaven er innhentet fra fem ulike
klasser. Analysedelen er inndelt i tre ulike forskningsspørsmål som skal besvares og i sammenheng skal
kunne besvare problemstillingen angående kritisk tenkning. De tre forskningsspørsmålene fokuserer på
forståelse av sammenhenger, holdninger og verdier og perspektivmangfold. Hovedfunnene fra
datainnsamlingen tyder på at rollespillet som er undersøkt gir gode føringer til å utvikle kritisk tenkning hos
elevene. Handelsspillet viser seg å være et engasjerende rollespill som gir mulighet til å forstå sammenhenger
og bevisstgjøre holdninger og verdier hos deltakerne. Handelsspillet er et eksempel på et rollespill som gir en
variert undervisningsmetode og både fremmer læring og underholdning. Arbeidet med å fornye dagens
læreplanverk er i gang, og kalles fagfornyelsen. Deler av innholdet i fagfornyelsen vil bli redegjort og diskutert i
denne masteroppgaven.
Beskrivelse
Master i skolerettet utdanningsvitenskap