• Generasjon prestasjon? Ungdoms opplevelse av press og stress 

      Bakken, Anders; Sletten, Mira Aaboen; Eriksen, Ingunn Marie (Tidsskrift for ungdomsforskning;Årgang 18, nr. 2, Journal article; Journal article; Peer reviewed, 2018-10-25)
      Artikkelen undersøker hvor mange ungdommer som opplever prestasjons-press på ulike områder og hvor mange som har problemer med å takle presset de står overfor. Et viktig funn er den store variasjonen som finnes mellom ...
    • Hva motiverer elever til å bli aktive medborgere? 

      Ødegård, Guro; Svagård, Vegard (Tidsskrift for ungdomsforskning;18(1), Journal article; Peer reviewed, 2018)
      Norske elever ligger på verdenstoppen i kunnskap om demokrati. Men bidrar slik kunnskap til å mobilisere elever til aktiv politisk deltakelse? Gjennom ICCS-undersøkelsen 2016 er 9. klassinger spurt om de i framtiden kommer ...
    • Literacy som aspekt ved norske elevers demokratiforståelse. Skolens bidrag til elevers lærling om demokrati undersøkt gjennom læreplaner og karakterer i fire fag. 

      Seland, Idunn; Huang, Lihong (Tidsskrift for ungdomsforskning;Årgang 18, nr. 1–2018: Temanummer: Ungt medborgerskap. Kunnskap, mobilisering og deltakelse. ICCS 2016, Journal article; Journal article; Peer reviewed, 2018-10-23)
      Norske elever som skårer høyt i kunnskapstesten om demokrati i International Civic and Citizenship Education Study (ICCS) i 2016, har også høye karakterer i samfunnsfag, norsk, matematikk og engelsk. Et sentralt spørsmål ...
    • Norske elevers demokratikunnskaper og aksept for religiøse autoriteter i samfunnet 

      Stray, Janicke Heldal; Huang, Lihong (Tidsskrift for ungdomsforskning;Årgang 18, nr. 1–2018, Journal article, 2018-10-23)
      Med dagens politiske situasjon og utdanningspolitikk som bakteppe, er formålet med denne artikkelen å undersøke ungdomsskoleelevers holdninger til og vektlegging av religion. Gjennom en analyse av datamaterialet fra ...
    • Nye tall om ungdom: Skandinaviske ungdommers tillit til samtid og framtid 

      Huang, Lihong; Bruun, Jens; Lieberkind, Jonas; Arensmeier, Cecilia (Tidsskrift for ungdomsforskning;Årgang 18, nr. 1–2018. Temanummer: Ungt medborgerskap. Kunnskap, mobilisering og deltakelse. ICCS 2016, Journal article; Journal article; Peer reviewed, 2018-10-23)
      Ungdoms syn på sin samtid og sin framtid gir oss informasjon om deres bilde av samfunnet, og i denne artikkelen beskrives14-åringers oppfatninger gjennom ICCS-studien fra Danmark, Norge og Sverige. På en side beskriver ...
    • "Ungdom uten framtid rystet hele England" : ungdomsopptøyene i England i norske aviser 

      Strandbu, Åse; Seippel, Ørnulf (Tidsskrift for ungdomsforskning;Årg 12 Nr 1, Journal article; Journal article; Peer reviewed, 2012)
      I denne artikkelen undersøkes framstillingen av opptøyene i England sommeren 2011 i norske aviser. Problemstillingen er hvorvidt opptøyene framstilles som politiske protester eller som ren kriminalitet og vandalisme, med ...
    • Ungt medborgerskap. Kunnskap, mobilisering og deltakelse 

      Hegna, Kristinn; Ødegård, Guro; Seland, Idunn (Tidsskrift for ungdomsforskning;Årg 18 Nr 1 (2018): Temanummer: Ungt medborgerskap. Kunnskap, mobilisering og deltakelse. ICCS 2016, Journal article; Peer reviewed, 2019-01-29)
      Dette temanummeret i Tidsskrift for ungdomsforskning om ungdoms læring, sosialisering, mobilisering og deltakelse i demokratiet er skrevet i en tid med sterke ungdomsstemmer, antidemokratiske strømninger, og bekymringer ...
    • Å ha lite der de fleste har mye. Nabolagets betydning for subjektiv fattigdom blant ungdom i Oslo 

      Pettersen, Ola Melbye; Sletten, Mira Aaboen (Tidsskrift for ungdomsforskning;Årg 18 Nr 2 (2018), Journal article; Journal article; Peer reviewed, 2018-10-05)
      Oslo er byen med flest inntektsfattige i Norge. Nærmere ett av fem barn, og to av fem barn med innvandrerbakgrunn, lever i vedvarende lavinntekt (SSB 2017a). Det er samtidig store variasjoner i levekår mellom de ulike ...