Norske elevers demokratikunnskaper og aksept for religiøse autoriteter i samfunnet
Journal article
Published version
URI
https://journals.hioa.no/index.php/ungdomsforskning/article/view/2998https://hdl.handle.net/10642/6523
Date
2018-10-23Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Stray JH, Huang L. Norske elevers demokratikunnskaper og aksept for religiøse autoriteter i samfunnet. Tidsskrift for ungdomsforskning. 2018(1):98-122Abstract
Med dagens politiske situasjon og utdanningspolitikk som bakteppe, er formålet med denne artikkelen å undersøke ungdomsskoleelevers holdninger til og vektlegging av religion. Gjennom en analyse av datamaterialet fra ICCSundersøkelsene fra 2009 og 2016, belyses ungdoms aksept for religiøse autoriteter i samfunnet. Vi undersøker i første omgang om det er sammenheng mellom religionstilhørighet og aksept for religiøs autoritet i samfunnet, samt hvordan elevene stiller seg til religiøse leveregler og religiøse lederes autoritet i samfunnet, som et alternativ til politisk valgte ledere. Vi er også interessert i hvorvidt det er sammenheng mellom slike holdninger og bakgrunnsfaktorer som kjønn, foreldres utdanningsnivå, familiens innvandrerbakgrunn og ungdommenes demokratikunnskaper. Avslutningsvis diskuteres resultatene innenfor rammene av demokratipedagogikk. This article presents results of students’ responses on questions about religion from the ICCS 2016 study, in comparison with those of ICCS 2009. We look into the trend of students’ endorsement of religious influence in society and whether it differs among students based on their religious affiliations, their gender, parents’ educational level, family immigrant background and their level of achievement of civic knowledge from the ICCS assessment test. We discuss the results and their implications in the context of Norwegian school policy and practice.