Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStray, Janicke Heldal
dc.contributor.authorHuang, Lihong
dc.date.accessioned2019-01-04T09:04:06Z
dc.date.accessioned2019-01-18T09:55:55Z
dc.date.available2019-01-04T09:04:06Z
dc.date.available2019-01-18T09:55:55Z
dc.date.issued2018-10-23
dc.identifier.citationStray JH, Huang L. Norske elevers demokratikunnskaper og aksept for religiøse autoriteter i samfunnet. Tidsskrift for ungdomsforskning. 2018(1):98-122en
dc.identifier.issn1894-1036
dc.identifier.issn1894-1036
dc.identifier.urihttps://journals.hioa.no/index.php/ungdomsforskning/article/view/2998
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/6523
dc.description.abstractMed dagens politiske situasjon og utdanningspolitikk som bakteppe, er formålet med denne artikkelen å undersøke ungdomsskoleelevers holdninger til og vektlegging av religion. Gjennom en analyse av datamaterialet fra ICCSundersøkelsene fra 2009 og 2016, belyses ungdoms aksept for religiøse autoriteter i samfunnet. Vi undersøker i første omgang om det er sammenheng mellom religionstilhørighet og aksept for religiøs autoritet i samfunnet, samt hvordan elevene stiller seg til religiøse leveregler og religiøse lederes autoritet i samfunnet, som et alternativ til politisk valgte ledere. Vi er også interessert i hvorvidt det er sammenheng mellom slike holdninger og bakgrunnsfaktorer som kjønn, foreldres utdanningsnivå, familiens innvandrerbakgrunn og ungdommenes demokratikunnskaper. Avslutningsvis diskuteres resultatene innenfor rammene av demokratipedagogikk.en
dc.description.abstractThis article presents results of students’ responses on questions about religion from the ICCS 2016 study, in comparison with those of ICCS 2009. We look into the trend of students’ endorsement of religious influence in society and whether it differs among students based on their religious affiliations, their gender, parents’ educational level, family immigrant background and their level of achievement of civic knowledge from the ICCS assessment test. We discuss the results and their implications in the context of Norwegian school policy and practice.en
dc.description.sponsorshipStudien er finansiert av Utdanningsdirektoratet.en
dc.language.isonben
dc.publisherNOVA, OsloMet – storbyuniversiteteten
dc.relation.ispartofseriesTidsskrift for ungdomsforskning;Årgang 18, nr. 1–2018
dc.rightsDette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.en
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectReligioneren
dc.subjectDemokratikunnskaperen
dc.subjectHoldningeren
dc.subjectDemokratipedagogikken
dc.titleNorske elevers demokratikunnskaper og aksept for religiøse autoriteter i samfunneten
dc.typeJournal article
dc.date.updated2019-01-04T09:04:06Z
dc.description.versionpublishedVersionen
dc.identifier.cristin1623053
dc.source.journalTidsskrift for ungdomsforskning


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.