Creating cultures of sustainability : a contribution to defining education for sustainability in the Norwegian kindergarten context
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/572Utgivelsesdato
2010Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
The Kindergarten Act and the Framework Plan establish that care, upbringing and
learning in kindergartens shall promote an understanding of sustainable
development. A weakness in this is that ESD has not been defined for the
Norwegian kindergarten context, and it seems that few kindergartens are actively
engaging with the concept. There may be confusion about the difference between
environmental education and Education for Sustainability. This research is a
contribution to the discussion about what Education for Sustainability may be in
the Norwegian kindergarten context. The concept builds on a view of learning as
being life-long, life-wide and where children are seen as competent agents in their
own lives. Education for Sustainability places the notion of citizenship among its
primary objectives, and should support children in contextualizing the concept of
sustainability to their local communities. I argue that practising philosophy with
children should be part of the approach to EfS in the Norwegian kindergarten
context, to promote critical reflection and empower people to do their own
analysis. Barnehagelova og rammeplanen slår fast at omsorg, oppdragelse og læring i
barnehagen skal fremme forståing for berekraftig utvikling. Begrepet utdanning for
berekraft har ikkje vorte definert for barnehage-konteksten i Noreg, og det verkar
som om få barnehagar aktivt arbeider med begrepet. Det kan vere at ein er usikker
på skilnaden mellom utdanning for berekraft og miljøretta opplæring. Dette
arbeidet er eit bidrag til diskusjonen om kva utdanning for berekraft kan vere i den
norske barnehagekonteksten. Begrepet bygger på eit læringssyn der barn er sedde
som kompetente aktørar i eige liv, og der læring er forstått som livslang og livsvid.
Utdanning for berekraft set ideen om medborgarskap i høgsetet, og skal støtte
barn i å setje begrepet berekraft inn i relevante, lokale samanhangar. Eg
argumenterer for at å praktisere filosofi med barn bør vere ein del av tilnærminga
til utdanning for berekraft i den norske barnehagekonteksten, for å fremje kritisk
refleksjon og sette folk i stand til sjølv å vurdere samanhangar og heilskapar.
Beskrivelse
European Masters in Early Childhood Education and Care (EMEC)