Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLutnæs, Eva
dc.contributor.authorFallingen, Nina Kristin
dc.date.accessioned2018-01-02T11:22:06Z
dc.date.accessioned2018-02-05T14:38:37Z
dc.date.available2018-01-02T11:22:06Z
dc.date.available2018-02-05T14:38:37Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationLutnæs E, Fallingen NK. Bærekraftig utvikling gjennom skapende praksis - Utvikling av økoliteracy i et samlet kunst- og håndverksfag. FORMakademisk. 2017;10(3)en
dc.identifier.issn1890-9515
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/5651
dc.description.abstractFaget Kunst og håndverk er grunnskolens linse til gjenstandenes, byggenes og bildenes verden; det allmenndannende faget innen visuell og materiell kultur. Faget rommer praktisk problemløsnin-g, estetiske erfaringer, nærhet til materialer og et vurderende blikk. Kunst- og håndverkslærere står i verkstedet med materialene i hendene og har mulighet til å sette små dagligdagse handlinger og meninger inn i en større sammenheng, utfordre elever til å ta ansvar for det de gjør og det de kanskje velger å ignorere. Artikkelen søker å forsterke fagets samfunnsmandat gjennom å konkretisere fire innganger til økoliteracy: praktisk skapende arbeid,estetisk erfaring, ansvarlig produktutvikling og kritisk refleksjon. Grunnlaget for økoliteracy er både bevisstgjøring og endringskompetanse og det ser vi størst potensial for å fremme der flere av de fire inngangene forenes i samme undervisningsforløp.en
dc.language.isonben
dc.publisherHøgskolen i Oslo og Akershusen
dc.rightsCopyright (c) 2017 Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.en
dc.subjectØkoliteracyen
dc.subjectKunst og håndverken
dc.subjectEstetisk erfaringen
dc.subjectInnovasjonen
dc.titleBærekraftig utvikling gjennom skapende praksis - Utvikling av økoliteracy i et samlet kunst- og håndverksfagen
dc.typeJournal articleen
dc.typePeer revieweden
dc.date.updated2018-01-02T11:22:06Z
dc.description.versionpublishedVersionen
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.7577/formakademisk.1825
dc.identifier.cristin1533677
dc.source.journalFORMakademisk


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel