dc.contributor.author | Lutnæs, Eva | |
dc.contributor.author | Fallingen, Nina Kristin | |
dc.date.accessioned | 2018-01-02T11:22:06Z | |
dc.date.accessioned | 2018-02-05T14:38:37Z | |
dc.date.available | 2018-01-02T11:22:06Z | |
dc.date.available | 2018-02-05T14:38:37Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Lutnæs E, Fallingen NK. Bærekraftig utvikling gjennom skapende praksis - Utvikling av økoliteracy i et samlet kunst- og håndverksfag. FORMakademisk. 2017;10(3) | en |
dc.identifier.issn | 1890-9515 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/5651 | |
dc.description.abstract | Faget Kunst og håndverk er grunnskolens linse til gjenstandenes, byggenes og bildenes verden; det allmenndannende faget innen visuell og materiell kultur. Faget rommer praktisk problemløsnin-g, estetiske erfaringer, nærhet til materialer og et vurderende blikk. Kunst- og håndverkslærere står i verkstedet med materialene i hendene og har mulighet til å sette små
dagligdagse handlinger og meninger inn i en større sammenheng, utfordre elever til å ta ansvar for det de gjør og det de kanskje velger å ignorere. Artikkelen søker å forsterke fagets samfunnsmandat gjennom å konkretisere fire innganger til økoliteracy: praktisk
skapende arbeid,estetisk erfaring, ansvarlig produktutvikling og kritisk refleksjon. Grunnlaget for
økoliteracy er både bevisstgjøring og endringskompetanse
og det ser vi størst potensial for å fremme der flere av de fire inngangene forenes i samme undervisningsforløp. | en |
dc.language.iso | nb | en |
dc.publisher | Høgskolen i Oslo og Akershus | en |
dc.rights | Copyright (c) 2017
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. | en |
dc.subject | Økoliteracy | en |
dc.subject | Kunst og håndverk | en |
dc.subject | Estetisk erfaring | en |
dc.subject | Innovasjon | en |
dc.title | Bærekraftig utvikling gjennom skapende praksis - Utvikling av økoliteracy i et samlet kunst- og håndverksfag | en |
dc.type | Journal article | en |
dc.type | Peer reviewed | en |
dc.date.updated | 2018-01-02T11:22:06Z | |
dc.description.version | publishedVersion | en |
dc.identifier.doi | http://dx.doi.org/10.7577/formakademisk.1825 | |
dc.identifier.cristin | 1533677 | |
dc.source.journal | FORMakademisk | |