Bærekraftig utvikling gjennom skapende praksis - Utvikling av økoliteracy i et samlet kunst- og håndverksfag
Journal article, Peer reviewed
Published version
View/ Open
Date
2017Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Lutnæs E, Fallingen NK. Bærekraftig utvikling gjennom skapende praksis - Utvikling av økoliteracy i et samlet kunst- og håndverksfag. FORMakademisk. 2017;10(3) http://dx.doi.org/10.7577/formakademisk.1825Abstract
Faget Kunst og håndverk er grunnskolens linse til gjenstandenes, byggenes og bildenes verden; det allmenndannende faget innen visuell og materiell kultur. Faget rommer praktisk problemløsnin-g, estetiske erfaringer, nærhet til materialer og et vurderende blikk. Kunst- og håndverkslærere står i verkstedet med materialene i hendene og har mulighet til å sette små
dagligdagse handlinger og meninger inn i en større sammenheng, utfordre elever til å ta ansvar for det de gjør og det de kanskje velger å ignorere. Artikkelen søker å forsterke fagets samfunnsmandat gjennom å konkretisere fire innganger til økoliteracy: praktisk
skapende arbeid,estetisk erfaring, ansvarlig produktutvikling og kritisk refleksjon. Grunnlaget for
økoliteracy er både bevisstgjøring og endringskompetanse
og det ser vi størst potensial for å fremme der flere av de fire inngangene forenes i samme undervisningsforløp.