“Det kommer ikke an på hvordan du har det, men hvordan du tar det” - En studie av sammenheng mellom organisasjonskultur og nærvær på arbeidsplassen
Abstract
I denne studien ønsker vi å rette fokus på om det finnes faktorer ved organisasjonskulturen
som påvirker nærvær, når en ansatt møter på jobb i tilfeller der arbeidsevnen er redusert. Det
finnes mye forskning på områdene organisasjonskultur, sykefravær/- nærværsfaktorer.
Imidlertid synes det å være få som har studert på mulige sammenhenger mellom de to feltene.
Vi har tatt for oss følgende problemstilling: ”Hvilken betydning har organisasjonskulturen for
nærvær blant ansatte på arbeidsplassen?”
Sykefravær er et stadig økende problem som bidrar til betydelige kostnader for det norske
samfunnet, og man står overfor enorme utfordringer med å rekruttere kvalifisert bemanning til
helsesektoren de kommende årtiene. Vi jobber begge innenfor pleie- og omsorgssektoren i
Oslo kommune, sektoren preges av særlig høyt sykefravær. Denne studien er en komparativ
casestudie der det er gjennomført fokusgruppeintervjuer ved fire heldøgnbemannede boliger
for mennesker med funksjonsnedsettelser.
Denne studien peker i retning av at det er forhold ved organisasjonskulturen som kan virke til
å styrke nærværet, og funnene tyder på av at man gjennom å etablere en sterk nærværskultur
ved arbeidsplassen vil kunne redusere sykefraværet. This study focuses on whether there are factors within organizational cultures that effect the
extent to which an individual employee turns up for work in cases where their capacity to
work is reduced. Sick leave is an increasing problem that comes at significant cost to the
Norwegian society. At the same time, recruiting qualified people to the health sector is
predicted to become increasingly challenging in the near future.
There is a large amount of research focusing on either organizational culture or sick leave
absenteeism and attendance at the work. However, there appears to be few studies that have
focused on a possible relation between the two.
This comparative case study attempts to answer the following question: "How does
organizational culture affect sickness presenteeism?" Focus group interviews were conducted
at four residential homes providing around the clock care for people with disabilities. The
results suggest that there are factors within an organizational culture that appear to increase
attendance at work, and that establishing a strong culture of attendance at work can reduce
sick leave absenteeism.
Description
Master i styring og ledelse