dc.contributor.author | Spetalen, Halvor | |
dc.date.accessioned | 2017-09-19T13:25:13Z | |
dc.date.accessioned | 2017-09-26T11:25:48Z | |
dc.date.available | 2017-09-19T13:25:13Z | |
dc.date.available | 2017-09-26T11:25:48Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Spetalen HE. Teori og praksis i yrkesfaglige læreplaner – myter ogrealiteter. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling. 2017;2 | language |
dc.identifier.issn | 2464-4153 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/5250 | |
dc.description.abstract | Andelen praksis og teori i yrkesopplæringen er et tema som stadig diskuteres i media og ulike fagfora. Sentralt i denne diskusjonen står to påstander: (1) At andelen fellesfag er blitt for stor i forhold til tidligere, og (2) at yrkesopplæringen er blitt mer teoriorientert etter innføringen av Kunnskapsløftet.
Formålet med denne artikkelen er å problematisere disse to påstandene gjennom et systematisk litteratursøk og dokumentanalyse av læreplaner i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag for perioden 1976-2006.
Selv om hovedvekten er lagt på fag- og timefordeling i læreplanene innenfor restaurant- og matfag, kan innholdet i artikkelen generaliseres ut over dette da læreplanene i ulike perioder hadde samme organisering og oppbygging.
Resultatet av analysen viser at andelen felles allmenne fag i læreplanene har styrket seg på bekostning av de yrkesfaglige programfagene i perioden fra 1976 til 2006, men om dette har ført til at den skolebaserte yrkesopplæringen er blitt mer klasseroms- og teoriorientert, må likevel problematiseres og nyanseres. Læreplananalysen gir lite hold for denne påstanden. | language |
dc.language.iso | nb | language |
dc.publisher | Høgskolen i Oslo og Akershus | language |
dc.rights | This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. | language |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Yrkesopplæring | language |
dc.subject | Læreplan | language |
dc.subject | Restaurant- og matfag | language |
dc.title | Teori og praksis i yrkesfaglige læreplaner – myter ogrealiteter | language |
dc.type | Journal article | language |
dc.type | Peer reviewed | language |
dc.date.updated | 2017-09-19T13:25:13Z | |
dc.description.version | publishedVersion | language |
dc.identifier.doi | http://dx.doi.org/10.7577/sjvd.2264 | |
dc.source.journal | Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling | |