Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSpetalen, Halvor
dc.date.accessioned2017-09-19T13:25:13Z
dc.date.accessioned2017-09-26T11:25:48Z
dc.date.available2017-09-19T13:25:13Z
dc.date.available2017-09-26T11:25:48Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationSpetalen HE. Teori og praksis i yrkesfaglige læreplaner – myter ogrealiteter. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling. 2017;2language
dc.identifier.issn2464-4153
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/5250
dc.description.abstractAndelen praksis og teori i yrkesopplæringen er et tema som stadig diskuteres i media og ulike fagfora. Sentralt i denne diskusjonen står to påstander: (1) At andelen fellesfag er blitt for stor i forhold til tidligere, og (2) at yrkesopplæringen er blitt mer teoriorientert etter innføringen av Kunnskapsløftet. Formålet med denne artikkelen er å problematisere disse to påstandene gjennom et systematisk litteratursøk og dokumentanalyse av læreplaner i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag for perioden 1976-2006. Selv om hovedvekten er lagt på fag- og timefordeling i læreplanene innenfor restaurant- og matfag, kan innholdet i artikkelen generaliseres ut over dette da læreplanene i ulike perioder hadde samme organisering og oppbygging. Resultatet av analysen viser at andelen felles allmenne fag i læreplanene har styrket seg på bekostning av de yrkesfaglige programfagene i perioden fra 1976 til 2006, men om dette har ført til at den skolebaserte yrkesopplæringen er blitt mer klasseroms- og teoriorientert, må likevel problematiseres og nyanseres. Læreplananalysen gir lite hold for denne påstanden.language
dc.language.isonblanguage
dc.publisherHøgskolen i Oslo og Akershuslanguage
dc.rightsThis work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.language
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectYrkesopplæringlanguage
dc.subjectLæreplanlanguage
dc.subjectRestaurant- og matfaglanguage
dc.titleTeori og praksis i yrkesfaglige læreplaner – myter ogrealiteterlanguage
dc.typeJournal articlelanguage
dc.typePeer reviewedlanguage
dc.date.updated2017-09-19T13:25:13Z
dc.description.versionpublishedVersionlanguage
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.7577/sjvd.2264
dc.source.journalSkandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.