Familieråd – frigjørende sosialt arbeid innenfor enmanualbasert modell?
dc.contributor.author | Natland, Sidsel | |
dc.contributor.author | Malmberg-Heimonen, Ira | |
dc.date.accessioned | 2017-05-03T11:44:21Z | |
dc.date.accessioned | 2017-05-16T10:26:06Z | |
dc.date.available | 2017-05-03T11:44:21Z | |
dc.date.available | 2017-05-16T10:26:06Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Natland ST, Malmberg-Heimonen I. Familieråd – frigjørende sosialt arbeid innenfor enmanualbasert modell?. Tidsskrift for velferdsforskning. 2016;19(1):44-61 | language |
dc.identifier.issn | 0809-2052 | |
dc.identifier.issn | 2464-3076 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/4978 | |
dc.description.abstract | Family-Group Conferences – a manual-based model for empowering social work? This study addresses the claimed controversy between professionalism as evidence-based and professionalism that acknowledges local contexts and service-users’ individuality. The discussion uses the Family Group Confe- rence model, as this model is manual-based, structured, and follows specific steps and procedures, while at the same time it should potentially facili- tate deliberating and empowering processes. The results indicate that use of manual-based or evidence-based methods do not necessary devalue social work practices and professional discretion. Rather, manual-based methods can potentially contribute to the development of a professional and critical consciousness needed in order to carry out social work in complex surroun- dings. | language |
dc.description.abstract | Artikkelen tar utgangspunkt i debatten om hvorvidt evidensbasert sosialt arbeid innebærer en nedvurdering av sosialarbeiderens bruk av skjønn, hensyn til lokal kontekst, samt brukerens autonomi. Diskusjonen er konkre- tisert ved å kontekstualisere den innenfor internasjonal og norsk forskning om Familierådsmodellen (FGC) siden dette er en sosialfaglig interven- sjon som er manualbasert, strukturert og som følger spesifikke prosedyrer, samtidig som dens målsetting er å igangsette frigjørende og myndiggjør- ende prosesser hos brukeren. Analysen av foreliggende forskning indikerer at den manualbaserte modellen ikke trenger å gå på bekostning av sosial- faglige verdier og bruk av skjønn. I artikkelen diskuteres nødvendigheten av en nyansert tilgang til evidensdebatten, for eksempel om hvorvidt evidens- eller manualbaserte metoder også potensielt bidrar til utvikling av profesjo- nell og kritisk bevissthet som er nødvendig for å utøve godt sosialt arbeid. Det konkluderes med at feltet trenger mer forskning på hvordan manual- og evidensbaserte intervensjoner omsettes i praksis | language |
dc.language.iso | nb | language |
dc.publisher | Universitetsforlaget | language |
dc.rights | © 2016 Author(s). This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons CC-BY-NC 4.0 License (http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/), allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon the material for non-commercial use, provided the original author and source are credited. | language |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 | |
dc.subject | EBP | language |
dc.subject | Profesisonalism | language |
dc.subject | Evidence based practice | language |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialt arbeid: 360 | language |
dc.title | Familieråd – frigjørende sosialt arbeid innenfor enmanualbasert modell? | language |
dc.type | Journal article | language |
dc.type | Peer reviewed | language |
dc.date.updated | 2017-05-03T11:44:21Z | |
dc.description.version | publishedVersion | language |
dc.identifier.cristin | 1338928 |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
-
SAM - Institutt for sosialfag [551]
SAM - Department of Social Work, Child Welfare and Social Policy
Except where otherwise noted, this item's license is described as © 2016 Author(s). This is an Open Access
article distributed under the terms of the Creative Commons CC-BY-NC 4.0 License
(http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/), allowing third parties to copy and
redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon
the material for non-commercial use, provided the original author and source are credited.