Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNatland, Sidsel
dc.contributor.authorMalmberg-Heimonen, Ira
dc.date.accessioned2017-05-03T11:44:21Z
dc.date.accessioned2017-05-16T10:26:06Z
dc.date.available2017-05-03T11:44:21Z
dc.date.available2017-05-16T10:26:06Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationNatland ST, Malmberg-Heimonen I. Familieråd – frigjørende sosialt arbeid innenfor enmanualbasert modell?. Tidsskrift for velferdsforskning. 2016;19(1):44-61language
dc.identifier.issn0809-2052
dc.identifier.issn2464-3076
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/4978
dc.description.abstractFamily-Group Conferences – a manual-based model for empowering social work? This study addresses the claimed controversy between professionalism as evidence-based and professionalism that acknowledges local contexts and service-users’ individuality. The discussion uses the Family Group Confe- rence model, as this model is manual-based, structured, and follows specific steps and procedures, while at the same time it should potentially facili- tate deliberating and empowering processes. The results indicate that use of manual-based or evidence-based methods do not necessary devalue social work practices and professional discretion. Rather, manual-based methods can potentially contribute to the development of a professional and critical consciousness needed in order to carry out social work in complex surroun- dings.language
dc.description.abstractArtikkelen tar utgangspunkt i debatten om hvorvidt evidensbasert sosialt arbeid innebærer en nedvurdering av sosialarbeiderens bruk av skjønn, hensyn til lokal kontekst, samt brukerens autonomi. Diskusjonen er konkre- tisert ved å kontekstualisere den innenfor internasjonal og norsk forskning om Familierådsmodellen (FGC) siden dette er en sosialfaglig interven- sjon som er manualbasert, strukturert og som følger spesifikke prosedyrer, samtidig som dens målsetting er å igangsette frigjørende og myndiggjør- ende prosesser hos brukeren. Analysen av foreliggende forskning indikerer at den manualbaserte modellen ikke trenger å gå på bekostning av sosial- faglige verdier og bruk av skjønn. I artikkelen diskuteres nødvendigheten av en nyansert tilgang til evidensdebatten, for eksempel om hvorvidt evidens- eller manualbaserte metoder også potensielt bidrar til utvikling av profesjo- nell og kritisk bevissthet som er nødvendig for å utøve godt sosialt arbeid. Det konkluderes med at feltet trenger mer forskning på hvordan manual- og evidensbaserte intervensjoner omsettes i praksislanguage
dc.language.isonblanguage
dc.publisherUniversitetsforlagetlanguage
dc.rights© 2016 Author(s). This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons CC-BY-NC 4.0 License (http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/), allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon the material for non-commercial use, provided the original author and source are credited.language
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
dc.subjectEBPlanguage
dc.subjectProfesisonalismlanguage
dc.subjectEvidence based practicelanguage
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialt arbeid: 360language
dc.titleFamilieråd – frigjørende sosialt arbeid innenfor enmanualbasert modell?language
dc.typeJournal articlelanguage
dc.typePeer reviewedlanguage
dc.date.updated2017-05-03T11:44:21Z
dc.description.versionpublishedVersionlanguage
dc.identifier.cristin1338928


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

© 2016 Author(s). This is an Open Access
article distributed under the terms of the Creative Commons CC-BY-NC 4.0 License
(http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/), allowing third parties to copy and
redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon
the material for non-commercial use, provided the original author and source are credited.
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som © 2016 Author(s). This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons CC-BY-NC 4.0 License (http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/), allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon the material for non-commercial use, provided the original author and source are credited.