Digital historiefortelling i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning – arbeidsmåte for individuell og kollektiv læring
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/4707Utgivelsesdato
2016-09-08Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Artikkelen tar for seg barnehagelærerstudenters og barnehageansattes bruk av digital
historiefortelling (DH), som er en arbeidsmåte for refleksjon og læring i høyere utdanning. DH kjennetegnes
ved: fortellingens betydningen for læring i forhold til tradisjonell sakprosa, den multimodale dimensjonen og den
kreative prosessen hvor fortellingen blir til i en sosial kontekst: fortellersirkelen. Rammen er Arbeidsplassbasert
barnehagelærerutdanning. Artikkelen baseres på et case: studenten Yvonnes arbeid med DH i egen barnehage.
Data er innhentet gjennom observasjon og fortolkes i lys av teorier om læring i praksis, konkretisert til Kolbs
erfaringslæringsmodell. Jeg viser at DH tilrettelegger for individuell og kollektiv refleksjon for både studenter og
barnehageansatte. Forutsetningen er at ansatte gis muligheter til å delta i studentenes læringsprosesser. Th
is
article presents Norwegian Kindergarten Teacher students’ a
nd Kindergarten
staff’s
use of Digital
Storytelling (DS), a tool for reflection and learning in higher education. The field of DS
’
research
focus on the
use of personal
narratives in the learning process, multimedia, and the creative process in
developing
identity
and voice
in a social context:
the Story Circle
. The frame is Workplace
-
based Kinde
rgarten Teacher Education
.
The article
is
based on
a case
:
student Yvonne’s work with DS in her kindergarten. Data is collected through
observation and
analyze
d
in
light of
theories on learning in practice,
concretized to Kolb's experiential learning
cycle. Results indicate that D
S
is a beneficial approach for facilitating both individual and collective reflection
.
A
significa
nt condition is that
kindergarten staff p
articipates in students' learning processes.