dc.contributor.author | Haug, Kristin Holte | |
dc.date.accessioned | 2016-11-11T15:45:49Z | |
dc.date.accessioned | 2017-04-06T12:03:51Z | |
dc.date.available | 2016-11-11T15:45:49Z | |
dc.date.available | 2017-04-06T12:03:51Z | |
dc.date.issued | 2016-09-08 | |
dc.identifier.citation | Nordisk Barnehageforskning 2016, 12:16 | language |
dc.identifier.issn | 1890-9167 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/4707 | |
dc.description.abstract | Artikkelen tar for seg barnehagelærerstudenters og barnehageansattes bruk av digital
historiefortelling (DH), som er en arbeidsmåte for refleksjon og læring i høyere utdanning. DH kjennetegnes
ved: fortellingens betydningen for læring i forhold til tradisjonell sakprosa, den multimodale dimensjonen og den
kreative prosessen hvor fortellingen blir til i en sosial kontekst: fortellersirkelen. Rammen er Arbeidsplassbasert
barnehagelærerutdanning. Artikkelen baseres på et case: studenten Yvonnes arbeid med DH i egen barnehage.
Data er innhentet gjennom observasjon og fortolkes i lys av teorier om læring i praksis, konkretisert til Kolbs
erfaringslæringsmodell. Jeg viser at DH tilrettelegger for individuell og kollektiv refleksjon for både studenter og
barnehageansatte. Forutsetningen er at ansatte gis muligheter til å delta i studentenes læringsprosesser. | language |
dc.description.abstract | Th
is
article presents Norwegian Kindergarten Teacher students’ a
nd Kindergarten
staff’s
use of Digital
Storytelling (DS), a tool for reflection and learning in higher education. The field of DS
’
research
focus on the
use of personal
narratives in the learning process, multimedia, and the creative process in
developing
identity
and voice
in a social context:
the Story Circle
. The frame is Workplace
-
based Kinde
rgarten Teacher Education
.
The article
is
based on
a case
:
student Yvonne’s work with DS in her kindergarten. Data is collected through
observation and
analyze
d
in
light of
theories on learning in practice,
concretized to Kolb's experiential learning
cycle. Results indicate that D
S
is a beneficial approach for facilitating both individual and collective reflection
.
A
significa
nt condition is that
kindergarten staff p
articipates in students' learning processes. | language |
dc.language.iso | nb | language |
dc.publisher | Høgskolen i Oslo og Akershus | language |
dc.rights | This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. | language |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning | language |
dc.subject | Digital historiefortelling | language |
dc.subject | Praksisfellesskap | language |
dc.subject | Kolbs erfaringslærings modell/ - sirkel | language |
dc.title | Digital historiefortelling i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning – arbeidsmåte for individuell og kollektiv læring | language |
dc.type | Peer reviewed | language |
dc.type | Journal article | |
dc.date.updated | 2016-11-11T15:45:49Z | |
dc.description.version | publishedVersion | language |
dc.identifier.doi | http://doi.org/10.7577/nbf.1688 | |
dc.identifier.cristin | 1379510 | |