Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHaug, Kristin Holte
dc.date.accessioned2016-11-11T15:45:49Z
dc.date.accessioned2017-04-06T12:03:51Z
dc.date.available2016-11-11T15:45:49Z
dc.date.available2017-04-06T12:03:51Z
dc.date.issued2016-09-08
dc.identifier.citationNordisk Barnehageforskning 2016, 12:16language
dc.identifier.issn1890-9167
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/4707
dc.description.abstractArtikkelen tar for seg barnehagelærerstudenters og barnehageansattes bruk av digital historiefortelling (DH), som er en arbeidsmåte for refleksjon og læring i høyere utdanning. DH kjennetegnes ved: fortellingens betydningen for læring i forhold til tradisjonell sakprosa, den multimodale dimensjonen og den kreative prosessen hvor fortellingen blir til i en sosial kontekst: fortellersirkelen. Rammen er Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning. Artikkelen baseres på et case: studenten Yvonnes arbeid med DH i egen barnehage. Data er innhentet gjennom observasjon og fortolkes i lys av teorier om læring i praksis, konkretisert til Kolbs erfaringslæringsmodell. Jeg viser at DH tilrettelegger for individuell og kollektiv refleksjon for både studenter og barnehageansatte. Forutsetningen er at ansatte gis muligheter til å delta i studentenes læringsprosesser.language
dc.description.abstractTh is article presents Norwegian Kindergarten Teacher students’ a nd Kindergarten staff’s use of Digital Storytelling (DS), a tool for reflection and learning in higher education. The field of DS ’ research focus on the use of personal narratives in the learning process, multimedia, and the creative process in developing identity and voice in a social context: the Story Circle . The frame is Workplace - based Kinde rgarten Teacher Education . The article is based on a case : student Yvonne’s work with DS in her kindergarten. Data is collected through observation and analyze d in light of theories on learning in practice, concretized to Kolb's experiential learning cycle. Results indicate that D S is a beneficial approach for facilitating both individual and collective reflection . A significa nt condition is that kindergarten staff p articipates in students' learning processes.language
dc.language.isonblanguage
dc.publisherHøgskolen i Oslo og Akershuslanguage
dc.rightsThis work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.language
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectArbeidsplassbasert barnehagelærerutdanninglanguage
dc.subjectDigital historiefortellinglanguage
dc.subjectPraksisfellesskaplanguage
dc.subjectKolbs erfaringslærings modell/ - sirkellanguage
dc.titleDigital historiefortelling i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning – arbeidsmåte for individuell og kollektiv læringlanguage
dc.typePeer reviewedlanguage
dc.typeJournal article
dc.date.updated2016-11-11T15:45:49Z
dc.description.versionpublishedVersionlanguage
dc.identifier.doihttp://doi.org/10.7577/nbf.1688
dc.identifier.cristin1379510


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.