dc.contributor.author | Skagen, Kaare | |
dc.date.accessioned | 2016-11-08T11:15:46Z | |
dc.date.accessioned | 2017-03-16T09:33:41Z | |
dc.date.available | 2016-11-08T11:15:46Z | |
dc.date.available | 2017-03-16T09:33:41Z | |
dc.date.issued | 2016-03 | |
dc.identifier.citation | UNIPED 2016, 9(3):272-285 | language |
dc.identifier.issn | 1893-8981 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/4288 | |
dc.description.abstract | Artikkelen presenterer og drøfter funn fra en nasjonal spørreundersøkelse om
undervisning, pensum og eksamen i fa
gemnet utdanningshistorie i faget
Pedagogikk og elevkunnskap (PEL) i Grunnskolelærerutdanningen (GLU)
og pedagogikkfaget i PPU. Svarprosenten fra lærestedene ligger på 60 og
70 prosent. Hovedfunnene er at utdanningshistorie er styrket i de nye
retningslinjene i statlige styringsdokumenter. Både retningslinjene for GLU
og gjeldende retningslinjer for PPU har en tydeligere formulering om
utdanningshistorie enn før 2002. Over 80 % av lærestedene med GLU har
offentlige pensumlister og 50 % pensumstoff i utdanningshistorie. 5 av
de lærestedene som tilbyr PPU oppgir at de tilbyr undervisning i
utdanningshistorie til sine studenter. Det ble funnet i alt to PPU-utdanninger
med pensum, mens det ble funnet i alt 10 utdanninger uten klart definerte
utdanningshistoriske tekster. Opplys
ningene om eksamen i det innhentede
materialet har lav svarprosent. Det er
store variasjoner i eksamensformer
innenfor utdanningshistorie, og dette inkluderer eksamensformer der
studentene i stor grad kan velge bort deler av pensum. En samlet konklusjon er
at utdanningshistorie enda ikke har fått en stabil didaktisk forankring i praktisk-
pedagogiske studier (PPU) og grunnskolelærerstudier (GLU). | language |
dc.language.iso | nb | language |
dc.publisher | Universitetsforlaget (Scandinavian University Press) | language |
dc.rights | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | language |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Skolehistorie | language |
dc.subject | Lærerutdannelse | language |
dc.subject | Nasjonal spørreundersøkelse | language |
dc.title | Utdanningshistorie i ny lærerutdanning | language |
dc.type | Peer reviewed | language |
dc.type | Journal article | |
dc.date.updated | 2016-11-08T11:15:46Z | |
dc.description.version | publishedVersion | language |
dc.identifier.doi | http://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2016-03-07 | |
dc.identifier.cristin | 1380121 | |