Browsing SPS - Documents by Author "Mausethagen, Sølvi"
Now showing items 1-18 of 18
-
Accountable for what and to whom? Changing representations and new legitimation discourses among teachers under increased external control.
Mausethagen, Sølvi (Journal of Educational Change;April 2013, Journal article; Peer reviewed, 2013-04-06)This article discusses how teachers construct new representations about accountability and professionalism in the context of increased external control. Over the last decade in particular, concerns about the quality of ... -
Beyond the research–practice gap: Constructing epistemic relations in teacher education
Hermansen, Hege; Mausethagen, Sølvi (Peer reviewed; Journal article, 2023) -
The clustering of public values in local educational governance: the case of inclusion
Mausethagen, Sølvi; Knudsmoen, Hege; Dalland, Cecilie Pedersen (Education Inquiry;, Peer reviewed; Journal article, 2022)In this article, we explore and discuss how the clustering of values in local educational governance manifests in the case of inclusion. Public values and the role that these play as mediating factors are important in local ... -
Det relasjonelle aspektet ved lærerrollen
Mausethagen, Sølvi; Kostøl, Anne (Norsk pedagogisk tidsskrift;(3), Journal article; Peer reviewed, 2010)Læreryrket beskrives både som en relasjonsprofesjon og en omsorgsprofesjon, og gode relasjoner mellom lærer og elev blir i mange studier vurdert som en sentral faktor når det gjelder elevenes læring. Dette aktualiserer ... -
District administrators’ governing styles in the enactment of data-use practices
Prøitz, Tine Sophie; Mausethagen, Sølvi; Skedsmo, Guri (International Journal of Leadership in Education;, Journal article; Peer reviewed, 2019-01-28)This study focus on how administrators in districts approach data and data use in education differently. Based on data material from local policy documents, interviews with district administrators and observations from ... -
Educational Research Literacy: Philosophical Foundations and Empirical Applications
Pedersen Phillips, Kim; Eriksen, Andreas; Mausethagen, Sølvi (Peer reviewed; Journal article, 2023)The paper offers a novel philosophical perspective on how research literacy should be conceptualised in the educational domain. Standard accounts of teacher research literacy consider it merely a subset of the skills of ... -
Educational Research Literacy: Philosophical Foundations and Empirical Applications
Phillips, Kim Pedersen; Eriksen, Andreas; Mausethagen, Sølvi (Peer reviewed; Journal article, 2023)The paper offers a novel philosophical perspective on how research literacy should be conceptualised in the educational domain. Standard accounts of teacher research literacy consider it merely a subset of the skills of ... -
Hva kjennetegner forskning på lærerrollen under Kunnskapsløftet? En forskningskartlegging av studier av norske lærere, lærerstudenter og lærerutdannere
Hermansen, Hege; Lorentzen, Marte; Mausethagen, Sølvi; Zlatanovic, Tatjana (Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge;Vol 12, Nr 1 (2018), Journal article; Peer reviewed, 2018)Den norske lærerrollen har blitt påvirket av en rekke utviklingstrekk siden årtusenskiftet. I denne artikkelen undersøker vi hva som kjennetegner forskning på lærerrollen publisert siden innføringen av Kunnskapsløftet. Vi ... -
Hva kjennetegner forskning på norske lærere under Kunnskapsløftet?
Mausethagen, Sølvi; Hermansen, Hege; Lorentzen, Marte; Zlatanovic, Tatjana; Dahl, Thomas (SPS arbeidsnotat;nr. 1 – 2016, Working paper, 2016)Formålet med denne forskningskartleggingen har vært å beskrive forskningsfeltet på lærerrollen i Norge under Kunnskapsløftet som utdanningsreform og hva dette kan fortelle oss om lærerrollen i dag. Hvilken forskning finnes? ... -
Konstruksjoner av «partnerskap» i universiteter og høgskolers samarbeid med skolesektoren
Hermansen, Hege; Mausethagen, Sølvi (Peer reviewed; Journal article, 2023)Universiteter og høgskolers samfunnsoppdrag inkluderer støtte til profesjonsutøveres læring i arbeidslivet. I lærerutdanningen organiseres slikt arbeid i økende grad innenfor rammene av en partnerskapstenkning der høyere ... -
Ledelsesstrategier for utvikling av inkluderende undervisning
Knudsmoen, Hege; Mausethagen, Sølvi; Dalland, Cecilie Pedersen (Peer reviewed; Journal article, 2022)I denne artikkelen studerer vi ledelsesstrategier for utvikling av inkluderende undervisning, slik de kommer til uttrykk på kommune- og skolenivå. Basert på analyser av intervjudata fra ledere i kommunale grunnskoler i tre ... -
Lærerprofesjonalitet i spenningsfeltet mellom policy og profesjon
Granlund, Lise; Mausethagen, Sølvi; Munthe, Elaine (HiO rapport 2011;nr. 2, Research report, 2011)Denne rapporten undersøker forestillinger om lærerprofesjonalitet, og på hvilken måte disse varierer mellom politiske myndigheter, Utdanningsforbundet, lærere og lærerutdannere. I rapporten undersøkes også på hvilken måte ... -
Lærerrollen sett fra lærerperspektivet
Tellmann, Silje Maria; Lorentzen, Marte; Mausethagen, Sølvi (SPS arbeidsnotat;Nr. 8 - 2016, Working paper, 2016)Ekspertgruppen om lærerrollens kartlegging av tidligere forskning på lærerrollen avdekket at det er gjort relativt lite forskning som tar utgangspunkt i lærernes egne beskrivelser av sitt arbeid og sin rolle. Formålet med ... -
Relasjonsorientert praksis og stabile læringsfellesskap : kontekstuelle og relasjonelle forhold i klasserom på skoler med lite atferdsproblemer
Kostøl, Anne Kristoffersen; Mausethagen, Sølvi (Paideia;1 (2), Journal article; Peer reviewed, 2011-11)Denne artikkelen presenterer og diskuterer kontekstuelle forhold i klasserom med henholdsvis store og små kjennetegn på atferdsproblemer. Ut fra en stor undersøkelse ble tre skoler med lite atferdsproblemer og tre skoler ... -
School leadership in data use practices: collegial and consensus-oriented
Mausethagen, Sølvi; Prøitz, Tine Sophie; Skedsmo, Guri (Educational Research;Volume 61, 2019 - Issue 1, Journal article; Peer reviewed, 2019-01-24)Background: Previous research has highlighted the importance of school leadership in the productive use of student performance data. However, less is understood about the specific ways in which school leaders discuss this ... -
Shifts in Curriculum Control: Contesting Ideas of Teacher Autonomy
Mausethagen, Sølvi; Mølstad, Christina Elde (Journal article; Peer reviewed, 2015)This article addresses how the introduction of a more product-oriented curriculum in Norway has challenged and altered more traditional ideas of teacher autonomy. Based on interview data, the study ... -
Talking about the test. Boundary work in primary school teachers’ interactions around national testing of student performance
Mausethagen, Sølvi (Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies;36, Journal article; Peer reviewed, 2013)There is currently a strong belief in accountability as a policy of action and standardized testing has been implemented in several countries. This article examines tensions that occur in meetings when primary school ... -
Teachers’ use of knowledge sources in ‘result meetings’: Thin data and thick data use.
Mausethagen, Sølvi; Prøitz, Tine Sophie; Skedsmo, Guri (Teachers and Teaching: theory and practice;Volume 24 - Issue 1, Journal article; Peer reviewed, 2018)In this article, we examine teachers’ use of knowledge sources in meetings where they discuss and formulate initiatives and solutions to develop existing teaching practice based on national test results. While practices ...