Det relasjonelle aspektet ved lærerrollen
Journal article, Peer reviewed
Postprint-versjon av artikkel publisert i norsk pedagogisk tidsskrift. originalartikkel tilgjengelig på u r l: http://www.idunn.no/ts/npt/2010/03/art02
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/365Utgivelsesdato
2010Metadata
Vis full innførselSamlinger
- SPS - Documents [429]
Originalversjon
Mausethagen, S. & Kostøl, A. (2010). Det relasjonelle aspektet ved lærerrollen. Norsk pedagogisk tidsskrift, (3), 231-242 https://doi.org/10.18261/ISSN1504-2987-2010-03-05Sammendrag
Læreryrket beskrives både som en relasjonsprofesjon og en omsorgsprofesjon, og gode relasjoner mellom lærer og elev blir i mange studier vurdert som en sentral faktor når det gjelder elevenes læring. Dette aktualiserer nærmere utforskning av det relasjonelle aspektet ved lærerrollen. I denne artikkelen fokuserer vi på hvordan læreren beskriver sin lærerrolle og relasjonen til elevene. Lærerne i studien trekker alle på det vi kan beskrive som en fremtredende omsorgsdiskurs, men variasjonene i de konstruksjonene av lærer-elev relasjonen som lærerne i studien gjør synes viktige å belyse og diskutere. Lærerne plasserer seg spesielt ulikt med hensyn til det vi kan beskrive som omsorgsdimensjonen og læringsdimensjonen ved relasjonen til elevene, og i tillegg synliggjøres hvordan lærerne på ulik måte vektlegger og vurderer relasjonen som en pedagogisk strategi.