dc.contributor.author | Mausethagen, Sølvi | |
dc.contributor.author | Kostøl, Anne | |
dc.date.accessioned | 2010-07-21T11:35:52Z | |
dc.date.available | 2010-07-21T11:35:52Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.citation | Mausethagen, S. & Kostøl, A. (2010). Det relasjonelle aspektet ved lærerrollen. Norsk pedagogisk tidsskrift, (3), 231-242 | en_US |
dc.identifier.issn | Online: 1504-2987 | |
dc.identifier.issn | Print: 0029-2052 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/365 | |
dc.description.abstract | Læreryrket beskrives både som en relasjonsprofesjon og en omsorgsprofesjon, og gode relasjoner mellom lærer og elev blir i mange studier vurdert som en sentral faktor når det gjelder elevenes læring. Dette aktualiserer nærmere utforskning av det relasjonelle aspektet ved lærerrollen. I denne artikkelen fokuserer vi på hvordan læreren beskriver sin lærerrolle og relasjonen til elevene. Lærerne i studien trekker alle på det vi kan beskrive som en fremtredende omsorgsdiskurs, men variasjonene i de konstruksjonene av lærer-elev relasjonen som lærerne i studien gjør synes viktige å belyse og diskutere. Lærerne plasserer seg spesielt ulikt med hensyn til det vi kan beskrive som omsorgsdimensjonen og læringsdimensjonen ved relasjonen til elevene, og i tillegg synliggjøres hvordan lærerne på ulik måte vektlegger og vurderer relasjonen som en pedagogisk strategi. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetsforlaget | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Norsk pedagogisk tidsskrift;(3) | |
dc.subject | Læring | en_US |
dc.subject | Lærere | en_US |
dc.subject | Relasjoner | en_US |
dc.subject | Profesjonsstudier | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.title | Det relasjonelle aspektet ved lærerrollen | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.description.version | Postprint-versjon av artikkel publisert i Norsk pedagogisk tidsskrift. Originalartikkel tilgjengelig på URL: http://www.idunn.no/ts/npt/2010/03/art02 | en_US |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.18261/ISSN1504-2987-2010-03-05 | |