Blar i Sentraladministrasjonen på tittel
Viser treff 3279-3287 av 3287
-
Å skape et uenighetsfellesskap Historisk tidsskrift som debattforum
(Historisk Tidsskrift (Norge);Bind 100, nr. 4-2021, Peer reviewed; Journal article, 2021-12-15)I denne artikkelen studerer vi hvordan Historisk tidsskrift (HT) har fungert som debattforum for norske historikere, ut fra spørsmålet om diskusjon fungerer faglig sammenbindende, splittende og/eller grenseskapende. I ... -
Å skape et uenighetsfellesskap: Historisk tidsskrift som debattforum
(Peer reviewed; Journal article, 2021)I denne artikkelen studerer vi hvordan Historisk tidsskrift (HT) har fungert som debattforum for norske historikere, ut fra spørsmålet om diskusjon fungerer faglig sammenbindende, splittende og/eller grenseskapende. I ... -
Å ta empirien på alvor v.2.0.
(Peer reviewed; Journal article, 2022)I denne artikkelen drøftes status og utfordringer vedrørende grunnlagstenkningen for kunnskap og vitenskap innen systemisk praksis. Bakgrunnen er en bekymring for at vårt fagfelt i hovedsak er inspirert av teorier hentet ... -
Å utforske det pedagogiske hverdagslivets kompleksitet
(Barn;Vol 39 Nr 2-3 (2021), Peer reviewed; Journal article, 2021-11-15)I denne artikkelen retter jeg oppmerksomheten mot metodiske tilnærminger for å utvikle kunnskap om kompleksitet i barnehagelæreres pedagogiske praksis. Jeg bygger på en forståelse av at kunnskap om pedagogisk praksis starter ... -
Å velge bort læring i skolen til fordel for læring i praksis: En casestudie om veien frem til fagbrev via praksisbrev
(Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE);Vol. 6 No. 3-4 (2022): Special Issue: Inclusion in vocational education and training (VET), Peer reviewed; Journal article, 2022-09-20)This article focuses on the training practice scheme, a two-year apprenticeship scheme that was implemented as a measure to reduce dropout from vocational education and training (VET). After completing a two-year apprenticeship, ... -
Å vite og å kunne — arkivkompetanse for kontinuitet og forandring.
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Arkivkompetanse er «always in the process of becoming». I denne artikkelen peker vi på noen drivkrefter og spenninger som har påvirket og påvirker utviklingen av arkivfaglige profesjonsutdanninger i Norden og med særlig ... -
Å være veileder i "praksisvinden"-utfordringer og didaktiske implikasjoner for praksisveilederutdanningen
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Studien undersøker praksisveilederes utfordringer i veiledning av studenter i helse - og sosialfagutdanninger. Studien er en kvalitativ tekstanalyse. Datamaterialet er 72 eksamensbesvarelser fra praksisveiledere som ... -
Økologiske perspektiver i scenekunst for barn
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Dette vitenskapelige essayet diskuterer økologiske perspektiver i scenekunst for barn, og forholdet mellom kunst, mennesker, dyr og våre fysiske omgivelser i lys av ideer om posthumanisme, sympoiesis og kunstnerisk forskning. ... -
Økt mestringstro og motivasjon hos masterstudenter
(UNIPED;Årgang 45, nr. 2-2022, Peer reviewed; Journal article, 2022)Det finnes i dag mange studier for oppfølging og veiledning av ph.d.-studenter, men tilsvarende få for master-gradsstudenter, til tross for at den store majoriteten av studenter avslutter utdanningen med nettopp ...