Blar i Senter for profesjonsstudier (SPS) på emneord "VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283"
Viser treff 1-4 av 4
-
Det relasjonelle aspektet ved lærerrollen
(Norsk pedagogisk tidsskrift;(3), Journal article; Peer reviewed, 2010)Læreryrket beskrives både som en relasjonsprofesjon og en omsorgsprofesjon, og gode relasjoner mellom lærer og elev blir i mange studier vurdert som en sentral faktor når det gjelder elevenes læring. Dette aktualiserer ... -
Kompetente nyutdannede lærere: Et spørgsmål om gode lærerteam - eller om den rette mentorordning?
(Unge Pædagoger;(2), Journal article; Peer reviewed, 2011)Artikkelen pointerer at det er mulig å forstå hvorfor en inkluderende arbeidsplasskultur og faglig og emosjonelt støttende samarbeidsformer kan være minst like viktig for mestringsforventning og trygghet som hvor lenge man ... -
Novice teachers and how they cope
(Teachers and Teaching: theory and practice;, Journal article; Peer reviewed, 2013-10-17)Teachers often describe their first teaching job following graduation as a shocking experience. This description raises several questions: Do novice teachers actually have a lower level of coping than experienced teachers? ... -
Towards a Sociocultural Perspective on Identity Formation in Education
(Mind, culture and activity;18 (1), Journal article; Peer reviewed, 2011-01-19)This article discusses a sociocultural approach to processes of identity that has implications for how we understand learning and identity formation in education. Focusing on the socially constructed and culturally figured ...