• Lærerarbeid - en samling valgsituasjoner 

      Kleven, Thor Arnfinn (SPS arbeidsnotat;, Working paper, 2008)
      Tittelen på dette innlegget karakteriserer lærerarbeid som en samling valgsituasjoner. Det uttrykket kunne ha vært brukt om mange andre jobber også. En sjåfør opplever stadige valgsituasjoner i trafikken. En lege ...
    • Lærerprofesjonalitet i spenningsfeltet mellom policy og profesjon 

      Granlund, Lise; Mausethagen, Sølvi; Munthe, Elaine (HiO rapport 2011;nr. 2, Research report, 2011)
      Denne rapporten undersøker forestillinger om lærerprofesjonalitet, og på hvilken måte disse varierer mellom politiske myndigheter, Utdanningsforbundet, lærere og lærerutdannere. I rapporten undersøkes også på hvilken måte ...
    • Læreryrkets status: allmennlæreres egenvurderinger i StudData 

      Drange, Ida; Skjønsberg, Andreas (SPS arbeidsnotat;nr. 4, Working paper, 2008)
      Dette notatet er utarbeidet på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. Tema for notatet er læreryrkets status. Dette undersøkes ved å se på allmennlærerstudenter og nyutdannede læreres vurdering av dette i StudData. StudData ...
    • Læring i yrket : i møtet mellom erfarne og nyutdannede 

      Raaen, Finn Daniel (Chapter; Peer reviewed, 2010)
      Nyutdannede og erfarne lærere som samarbeider systematisk om planleggingen og gjennomføringen av undervisningen har høyere opplevd mestring enn de som ikke gjør det. Kollegiale fellesskap er viktige for både nyutdannede ...
    • Mestring av læreryrket - hva, hvordan og for hvilke hensikter? : En analytisk tilnærming 

      Raaen, Finn Daniel (Working paper, 2007)
      Begrepet å mestre er avledet av ordet mester. Mester har etymologisk en dobbel betydning, både en tradisjonell og en moderne. I tradisjonell religiøs forstand innebærer det å være en herre og mester som rettleder sine ...
    • Norske lærere og skoleledere i TALISundersøkelsene - En re-analyse av TALIS-dataene 

      Dahl, Thomas (SPS arbeidsnotat;nr. 2 – 2016, Working paper, 2016)
      Hva kjennetegner norske lærere, rektorer og skoler sammenlignet med lærere, rektorer og skoler i andre land? Har vi en egen ”norsk” lærerrolle eller ser vi de samme typer lærerroller og utøvelse av læreryrket internasjonalt?
    • Report to Eurydice : Teachers’ autonomy - Norway 

      Munthe, Elaine; Caspersen, Joakim; Hatlevik, Ida Katrine Riksaasen (SPS arbeidsnotat;nr. 6, Working paper, 2007)
      The purpose of this paper is to describe the formal restrictions, and possibilities, in teachers’ autonomy in Norway. The paper is the groundwork for a European comparison made by the Slovenian Presidency of the ...
    • Tidligere skoleprestasjoner og rekruttering til og gjennomføring av allmennlærerutdanning 

      Mastekaasa, Arne (SPS arbeidsnotat;nr. 5, Working paper, 2008-09)
      I mange land er man bekymret over sviktende rekruttering til læreryrket, og spesielt over kvaliteten på nye lærere. Det er vanskelig å definere lærerkvalitet og enda vanskeligere å måle slik kvalitet. Formålet med dette ...