dc.contributor.advisor | Vederhus, Inger | |
dc.contributor.author | Tjønn, Henrik | |
dc.date.accessioned | 2016-10-07T11:35:38Z | |
dc.date.available | 2016-10-07T11:35:38Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/3387 | |
dc.description | Master i skolerettet utdanningsvitenskap | en_US |
dc.description.abstract | Undersøkelsen tar utgangspunkt i at elever i norsk skole skal medvirke i vurderingen av eget arbeid i alle fag. I undersøkelsen inngår tre klasser på tre ulike ungdomsskoler i Oslo kommune. Et sentralt funn er at elevmedvirkning er et tvetydig begrep, og forstås på forskjellig vis blant norsklærere i undersøkelsen. Masteravhandlingen dokumenterer at de færreste elever i undersøkelsen har kunnskap om forholdet mellom elevprestasjonens form og innhold. Svært få elever omtaler den aktive lytterrollen, og ingen aktører vektlegger de retoriske appellformene i sine språkhandlinger. Funnene peker i retning av at budskapet i kommunikasjonen er å få ferdig et kriterieark. Dette budskapet fremstår som viktigere enn fagligheten i selve klassedialogen ved to av tre skolene. Fokuset på å få ferdig kriteriearket illustreres av at begrepslæring kun i varierende grad prioriteres ved de tre skolene. Graden av elevenes norskfaglige metabevissthet virker å være så varierende at inndelingen «lærer» og «elever» blir uklar. Tilsynelatende vektlegger majoriteten av elevene sin egen flerstemmighet i utformingen av vurderingskriterier, mens lærerne og noen få elever vektlegger læreplanen i norsk. Samtlige kriterieark stiller underliggende retoriske krav til elevene, uten at disse formuleres eksplisitt. De endelige kriteriearkene ved de tre skolene er ellers nært knyttet til gjeldende læreplan i norsk. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskolen i Oslo og Akershus | en_US |
dc.subject | medvirkning | en_US |
dc.subject | ungddomsskole | en_US |
dc.subject | elever | en_US |
dc.subject | elevmedvirkning | en_US |
dc.subject | elevprestasjon | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 | en_US |
dc.title | «Norsk muntlig eller muntlighet i norsk? En kritisk analyse av hva lærere og elever vektlegger i utformingen av vurderingskriterier» | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |