Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVederhus, Inger
dc.contributor.authorTjønn, Henrik
dc.date.accessioned2016-10-07T11:35:38Z
dc.date.available2016-10-07T11:35:38Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/3387
dc.descriptionMaster i skolerettet utdanningsvitenskapen_US
dc.description.abstractUndersøkelsen tar utgangspunkt i at elever i norsk skole skal medvirke i vurderingen av eget arbeid i alle fag. I undersøkelsen inngår tre klasser på tre ulike ungdomsskoler i Oslo kommune. Et sentralt funn er at elevmedvirkning er et tvetydig begrep, og forstås på forskjellig vis blant norsklærere i undersøkelsen. Masteravhandlingen dokumenterer at de færreste elever i undersøkelsen har kunnskap om forholdet mellom elevprestasjonens form og innhold. Svært få elever omtaler den aktive lytterrollen, og ingen aktører vektlegger de retoriske appellformene i sine språkhandlinger. Funnene peker i retning av at budskapet i kommunikasjonen er å få ferdig et kriterieark. Dette budskapet fremstår som viktigere enn fagligheten i selve klassedialogen ved to av tre skolene. Fokuset på å få ferdig kriteriearket illustreres av at begrepslæring kun i varierende grad prioriteres ved de tre skolene. Graden av elevenes norskfaglige metabevissthet virker å være så varierende at inndelingen «lærer» og «elever» blir uklar. Tilsynelatende vektlegger majoriteten av elevene sin egen flerstemmighet i utformingen av vurderingskriterier, mens lærerne og noen få elever vektlegger læreplanen i norsk. Samtlige kriterieark stiller underliggende retoriske krav til elevene, uten at disse formuleres eksplisitt. De endelige kriteriearkene ved de tre skolene er ellers nært knyttet til gjeldende læreplan i norsk.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Oslo og Akershusen_US
dc.subjectmedvirkningen_US
dc.subjectungddomsskoleen_US
dc.subjecteleveren_US
dc.subjectelevmedvirkningen_US
dc.subjectelevprestasjonen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289en_US
dc.title«Norsk muntlig eller muntlighet i norsk? En kritisk analyse av hva lærere og elever vektlegger i utformingen av vurderingskriterier»en_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel