Idrett, dataspilling og skole konkurrerende eller «på lag»?
Journal article, Peer reviewed
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/3044Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Sletten, M. A., Strandbu, Å., & Gilje, Ø. (2015). Idrett, dataspilling og skole-konkurrerende eller «på lag»?. Norsk pedagogisk tidsskrift, 99(05), 334-350.Sammendrag
Artikkelen undersøker sammenhengen mellom skoleprestasjoner,dataspilling og trening i idrettslag blant ungdom.Analysene viser en positiv sammenheng mellom treningi idrettslag og skolekarakterer, og en negativ sammenhengmellom mye dataspilling og gode karakterer. Artikkelennyanserer resultatet ved å vise at det å spille mye dataspilli mindre grad er relatert til svake skoleprestasjoner nårungdommene også er med i et idrettslag. Videre prestererungdom som spiller mye, kun dårligere i norsk og matematikk,ikke i engelsk. Noe av denne negative effekten av myedataspilling, veies sannsynligvis opp av en positiv læringseffekt– dataspilling medfører ofte mye praktisering avmuntlig og skriftlig engelsk.