dc.contributor.author | Sletten, Mira Åboen | en_US |
dc.contributor.author | Strandbu, Åse | en_US |
dc.contributor.author | Gilje, Øystein | en_US |
dc.date.accessioned | 2016-02-24T09:05:18Z | |
dc.date.available | 2016-02-24T09:05:18Z | |
dc.date.issued | 2015 | en_US |
dc.identifier.citation | Sletten, M. A., Strandbu, Å., & Gilje, Ø. (2015). Idrett, dataspilling og skole-konkurrerende eller «på lag»?. Norsk pedagogisk tidsskrift, 99(05), 334-350. | en_US |
dc.identifier.issn | 0029-2052 | en_US |
dc.identifier.other | FRIDAID 1304022 | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/3044 | |
dc.description.abstract | Artikkelen undersøker sammenhengen mellom skoleprestasjoner,
dataspilling og trening i idrettslag blant ungdom.
Analysene viser en positiv sammenheng mellom trening
i idrettslag og skolekarakterer, og en negativ sammenheng
mellom mye dataspilling og gode karakterer. Artikkelen
nyanserer resultatet ved å vise at det å spille mye dataspill
i mindre grad er relatert til svake skoleprestasjoner når
ungdommene også er med i et idrettslag. Videre presterer
ungdom som spiller mye, kun dårligere i norsk og matematikk,
ikke i engelsk. Noe av denne negative effekten av mye
dataspilling, veies sannsynligvis opp av en positiv læringseffekt
– dataspilling medfører ofte mye praktisering av
muntlig og skriftlig engelsk. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetsforlaget | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Norsk pedagogisk tidsskrift;99(05) | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 | en_US |
dc.subject | VDP::Teknologi: 500::Informasjons- og kommunikasjonsteknologi: 550::Annen informasjonsteknologi: 559 | en_US |
dc.title | Idrett, dataspilling og skole konkurrerende eller «på lag»? | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |