'Marginalisert eller synliggjort'? Flerspråklige barnehageansattes kompetanse og rolle
Journal article, Peer reviewed

Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/3010Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Tkachenko, E., Giæver, K., Bratland, K., & Syed, B. F. (2015). Marginalisert eller synliggjort?-Flerspråklige barnehageansattes kompetanse og rolle. Norsk pedagogisk tidsskrift, 99(03), 244-255.Sammendrag
I en situasjon der det er slutt på øremerking av midler tiltospråklige assistenter og i tillegg et sterkt fokus på å lærebarn norsk i barnehagen, ser vi i denne artikkelen nærmerepå noen flerspråklige barnehageansattes kompetanse ogrolle. Vi har analysert intervjuer og spørreskjema fra toundersøkelser. Funnene viser at barnehagene i materialeti ulik grad og på ulik måte bruker flerspråklige ansatteskompetanse. Fokus på flerspråklighet fra ledelsens side serut til å ha betydning for hvordan assistentene oppfatter sinegen rolle i flerspråklig arbeid.