Verdsetting av brukermedvirkning ved utforming av skoleanlegg
Original version
Lefdal, E. M. (2015). Verdsetting av brukermedvirkning ved utforming av skoleanlegg. Acta Didactica Norge, 9(1), Art-1. https://doi.org/10.5617/adno.1297Abstract
Ved planlegging av offentlige bygninger i Norge forutsettes det at brukerne
medvirker i prosessen. Dette er forankret i lov- og avtaleverk og motiveres ved
at brukerne innehar en kompetanse som er av betydning for byggenes
funksjonalitet. I denne artikkelen vil jeg belyse brukermedvirkningsproblematikk
i planleggingen av et skoleanlegg for videregående opplæring. Tilgjengelige
plan- og byggesaksdokumenter i den aktuelle fylkeskommunens digitale og
fysiske arkiver er blitt analysert. I referater fra brukermøtene fremmes det for
eksempel ønsker fra brukerne om begrenset bruk av glass. Det ferdige skoleanlegget
har imidlertid utstrakt bruk av innvendige glassvegger, men det er ikke
dokumentert diskusjoner knyttet til bestemmelsen av dette. Et profesjons- og
maktperspektiv er relevant for å forstå hva som blir verdsatt, og hvilke strukturer
og mekanismer som har påvirket planleggingsprosessen. De sentrale
aktørgruppene er skoleeier og representantene for lærer- og arkitektprofesjonen.
Omfattende bruk av innvendig glass i skoleanlegget tolker jeg som
et kompromiss mellom skoleeiers ønske om åpenhet og kontroll, lærernes ønske
om mindre støy og arkitektens ønske om å skape romfølelse og visuelle
siktlinjer. When planning public buildings in Norway, it is expected that users are involved
in the process. This is grounded in legislation and agreements, and motivated by
the idea that users have an expertise which is significant for the planning of the
building’s functionality. The aim of this article is to investigate user
participation in planning the school facilities for a secondary school. I have
analyzed planning and building documents available in government records,
digital and physical. In the reports from meetings with user groups, it is for
example stated that users want to limit the use of glass. However, the completed
school building has extensive use of glass dividing walls, but any discussions leading to this decision have not been documented. Using a profession and
power perspective is relevant in order to understand what has been valued, and
to understand the structures and mechanisms that have influenced the planning
process. The main actors are school owners and representatives of the
professions of teachers and architects. Extensive use of glass dividing walls
inside the school building can be interpreted as a compromise between the
wishes of school owners who want transparency and control, teachers who want
less noise, and architects who want to create spaciousness and visual sightlines.