Hvordan blir barnevernets oppdrag framstilt i kommunikasjonsstrategiene?
Journal article, Peer reviewed
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/2526Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Frey, E. & Johansen, M. (2014). Hvordan blir barnevernets oppdrag framstilt i kommunikasjonsstrategiene? Fontene forskning, 7(1), 43-55Sammendrag
Vi undersøker hvordan barnevernets to siste kommunikasjonsstrategier framstiller barnevernets
oppdrag. Både Et åpent barnevern og Barnevernet – en hjelper vil bedre barnevernets omdømme
og høyne dets legitimitet. Vi påstår at det foregår en kamp om definisjonen av barnevernet
i offentligheten. Ved hjelp av kritisk diskursanalyse (Fairclough, 1992, 2010) finner vi at
kommunikasjonsstrategien fra 2008 underkommuniserer det kontroversielle ved barnevernet og
gjør mediene til syndebukk for hvordan barnevernet oppfattes. Kommunikasjonsstrategien fra
2012 synliggjør det såkalte risikobarnevernet (Stang, 2007), men bygger samtidig ut omtalen av
hjelperdiskursen og det noen kaller velferdsbarnevernet (ibid., Kojan 2011).
Offentlige inngrep i forholdet mellom foreldre og barn kan være omstridt, og barnevernet har
følgelig et svært krevende samfunnsoppdrag. Derfor er barnevernets kommunikasjonsstrategi
viktig for å nå ut til publikum. I artikkelen analyserer vi barnevernets to siste
kommunikasjonsstrategier Et åpent barnevern – kommunikasjonsstrategi for barnevernet
2008–2011 og Barnevernet – en hjelper. Kommunikasjonsstrategi for barnevernet 2013–2016