dc.contributor.author | Hegna, Kristinn | en_US |
dc.date.accessioned | 2015-03-16T12:37:03Z | |
dc.date.available | 2015-03-16T12:37:03Z | |
dc.date.issued | 2013 | en_US |
dc.identifier.citation | Hegna, K. (2013). Ungdom med innvandringsbakgrunn etter overgangen til videregående opplæring. Tidsskrift for Ungdomsforskning, 13(1), 49-79. | en_US |
dc.identifier.issn | 1502-7759 | en_US |
dc.identifier.other | FRIDAID 1045676 | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/2519 | |
dc.description.abstract | Studien analyserer endringer i skoleengasjement, trivsel på skolen, faglig
selvforståelse og sosiale relasjoner til venner, familie og lærer i forbindelse med
overgangen til videregående skole, og undersøker om det er forskjell mellom
ungdom med og uten innvandringsbakgrunn. Analysene er basert på en
longitudinell surveyundersøkelse av 1660 Oslo-ungdommer født 1992, som ble
intervjuet ved avslutningen av 10. trinn og midt i 2.trinn på vgs. Sammenlignet
med unge med norskfødte foreldre opplever ungdom med innvandringsbakgrunn
en sterkere nedgang i konsentrasjon og skoleengasjement, akademisk selvbilde,
skoletrivsel, antall nære venner og faglig-sosial støtte fra en lærer i overgangen til
videregående, særlig i studiespesialiserende studieretning. Nedgangen i
skoletrivsel og akademisk selvbilde skyldes at enkelte påbegynner utdanningen
med noe svakere resultater fra grunnskolen, men vel så mye at de opplever en
nedgang i vennenettverk og faglig-sosial støtte fra læreren på sin nye
videregående skole. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | NOVA | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Tidsskrift for Ungdomsforskning;13(1) | en_US |
dc.subject | Innvandringsbakgrunn | en_US |
dc.subject | Videregående | en_US |
dc.subject | Ungdom | en_US |
dc.subject | Skoleengasjement | en_US |
dc.subject | Trivsel | en_US |
dc.title | Ungdom med innvandringsbakgrunn etter overgangen til videregående opplæring Tapte nettverk og svekket skoletrivsel? | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.identifier.doi | http://www.nova.no/asset/6728/1/6728_1.pdf | |