Ungdom med innvandringsbakgrunn etter overgangen til videregående opplæring Tapte nettverk og svekket skoletrivsel?
Original version
Hegna, K. (2013). Ungdom med innvandringsbakgrunn etter overgangen til videregående opplæring. Tidsskrift for Ungdomsforskning, 13(1), 49-79. http://www.nova.no/asset/6728/1/6728_1.pdfAbstract
Studien analyserer endringer i skoleengasjement, trivsel på skolen, fagligselvforståelse og sosiale relasjoner til venner, familie og lærer i forbindelse medovergangen til videregående skole, og undersøker om det er forskjell mellomungdom med og uten innvandringsbakgrunn. Analysene er basert på enlongitudinell surveyundersøkelse av 1660 Oslo-ungdommer født 1992, som bleintervjuet ved avslutningen av 10. trinn og midt i 2.trinn på vgs. Sammenlignetmed unge med norskfødte foreldre opplever ungdom med innvandringsbakgrunnen sterkere nedgang i konsentrasjon og skoleengasjement, akademisk selvbilde,skoletrivsel, antall nære venner og faglig-sosial støtte fra en lærer i overgangen tilvideregående, særlig i studiespesialiserende studieretning. Nedgangen iskoletrivsel og akademisk selvbilde skyldes at enkelte påbegynner utdanningenmed noe svakere resultater fra grunnskolen, men vel så mye at de opplever ennedgang i vennenettverk og faglig-sosial støtte fra læreren på sin nyevideregående skole.