Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHegna, Kristinnen_US
dc.date.accessioned2015-03-16T12:37:03Z
dc.date.available2015-03-16T12:37:03Z
dc.date.issued2013en_US
dc.identifier.citationHegna, K. (2013). Ungdom med innvandringsbakgrunn etter overgangen til videregående opplæring. Tidsskrift for Ungdomsforskning, 13(1), 49-79.en_US
dc.identifier.issn1502-7759en_US
dc.identifier.otherFRIDAID 1045676en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/2519
dc.description.abstractStudien analyserer endringer i skoleengasjement, trivsel på skolen, faglig selvforståelse og sosiale relasjoner til venner, familie og lærer i forbindelse med overgangen til videregående skole, og undersøker om det er forskjell mellom ungdom med og uten innvandringsbakgrunn. Analysene er basert på en longitudinell surveyundersøkelse av 1660 Oslo-ungdommer født 1992, som ble intervjuet ved avslutningen av 10. trinn og midt i 2.trinn på vgs. Sammenlignet med unge med norskfødte foreldre opplever ungdom med innvandringsbakgrunn en sterkere nedgang i konsentrasjon og skoleengasjement, akademisk selvbilde, skoletrivsel, antall nære venner og faglig-sosial støtte fra en lærer i overgangen til videregående, særlig i studiespesialiserende studieretning. Nedgangen i skoletrivsel og akademisk selvbilde skyldes at enkelte påbegynner utdanningen med noe svakere resultater fra grunnskolen, men vel så mye at de opplever en nedgang i vennenettverk og faglig-sosial støtte fra læreren på sin nye videregående skole.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNOVAen_US
dc.relation.ispartofseriesTidsskrift for Ungdomsforskning;13(1)en_US
dc.subjectInnvandringsbakgrunnen_US
dc.subjectVideregåendeen_US
dc.subjectUngdomen_US
dc.subjectSkoleengasjementen_US
dc.subjectTrivselen_US
dc.titleUngdom med innvandringsbakgrunn etter overgangen til videregående opplæring Tapte nettverk og svekket skoletrivsel?en_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.identifier.doihttp://www.nova.no/asset/6728/1/6728_1.pdf


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel