Blar i Fakultet for teknologi, kunst og design (TKD) på emneord "VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120::Folkekunst, kunsthåndverk: 123"
Viser treff 1-20 av 26
-
Boteh : som et transkulturelt ornament
(Master thesis, 2011)Denne masteroppgaven i formgiving, kunst og håndverk, har som hovedtema å finne de potensialene som flerkulturelle elementer kan ha i undervisningen i faget kunst og håndverk i den norske skolen. Utgangspunktet for ... -
Digitale verktøy i Kunst og håndverk - Læreres undervisningspraksis, muligheter og begrensninger
(Master thesis, 2017)Denne mastergradsavhandlingen undersøker hvordan digitale verktøy brukes i Kunst og håndverk, samt hvilke forklaringer som kan ligge bak denne bruken, i grunnskoler med og uten en spesiell digital satsning. Bakgrunnen ... -
En skapende prosess - refleksjon gjennom prosessdokumentasjon
(Master thesis, 2017)Masterprosjektets tema er innsikt i skapende prosesser, med hensikt å undersøke hva som kan oppstå i skapende prosesser og betydningen av dokumentasjon i slike forløp. Den todelte problemstillingen er: 1) Hvordan kan ... -
Forbruk, miljø og bærekraft i utvalgte norske strategidokumenter om utdanning (2004- 2015) - Utfordringer for Kunst og håndverksfaget
(Master thesis, 2016)Denne masteravhandlingen tar for seg tematikken miljø og bærekraft i faget Kunst og håndverk. For å undersøke denne tematikken har jeg valgt å undersøke ni utvalgte strategidokumenter om utdanning innenfor ulike fagfelt. ... -
Fra innsiden - En praksisledet utforskning av sansning fra et moteperspektiv
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven presenterer et praksisledet forskningsprosjekt om sansning ut fra et moteperspektiv. Gjennom utvikling av en kleskolleksjon har jeg som forsker og designer hatt et materielt fokus hvor draperi er ... -
GRAFISKE TEKNIKKER : en hermeneutikk for faglig konsolidering
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven tematiserer et enkeltstående kompetansemål i læreplanen (Kunnskapsløftet, 2006) som er lagt under emnet Visuell kommunikasjon. Målsettingen at grunnskoleelever skal kunne bruke ‘ulike grafiske teknikker ... -
Hardangersaum - læring i ein handverkstradisjon
(Master thesis, 2016)Denne masteravhandlinga tar for seg den tradisjonelle handverksteknikken hardangersaum. Hensikta med avhandlinga er å setje eit større fokus på kunnskapen som ligg i utføringa av eit handverk og korleis ein lærer ein ... -
Hijab og hipstere på Tøyen
(Master thesis, 2016)”Hijab og hipstere på Tøyen” går klær og mote etter i sømmene på Tøyen torg og utestedet Postkontoret. Oppgaven er tenkt og ønsket som et forstørrelsesglass på hvilke klær folk kler seg i på disse stedene, og om det kan ... -
I crossed the line
(InFormation-Nordic Journal of Art and Research;4(2), Journal article; Peer reviewed, 2015)Da sykdommen kom, var det som å bli slengt ut i ukjent landskap, uten kart og kompass. Med nål og tråd forteller jeg historien om en deformert rygg, en revolusjonær mamma, helter, kjærlighet, reiser, byråkrater og livslange ... -
Konseptuelt kunsthåndverk en materialbasert praksis? : en undersøkelse om hva som kan kjennetegne konseptuelt kunsthåndverk
(Master thesis, 2011)Undersøkelsesområdet er konsentrert rundt konseptuelt kunsthåndverk. I dag befinner dette området seg midt i en diskusjon om hvordan det skal defineres og hva det inneholder av kjennetegn. Ut fra det konseptuelle ... -
Kunst og håndverk i grunnskolen: Holdninger som eksisterer i dag
(Master thesis, 2014)I denne masteroppgaven rettes fokus mot kunnskap og holdninger om skolefaget Kunst og håndverk For å komme nærmere en forståelse av hvorfor situasjonen i Kunst og håndverk er slik den er, tar jeg utgangspunkt i en casestudie ... -
Kunst- og designfagenes plassering i den videregående opplæringen 1976-2006
(FORMakademisk;3 (2), Academic article, 2010)Da yrkesskoler, husflidsskoler og gymnas i Norge ble samlet i én felles videregående skole i 1976, var en av intensjonene at elevene skulle kunne kombinere praktisk og teoretisk utdanning. På ”husflidslinja” fikk kunst- ... -
Kunstdidaktikkens møte med marginale røster
(InFormation-Nordic Journal of Art and Research;482), Journal article; Peer reviewed, 2015)Artikkelen utforsker kunstdidaktikken fra et teoretisk begrepsutviklingsperspektiv og fremviser temanummerets fokus på marginale røster i og gjennom kunsten. Forfatterne belyser hvordan kunsten kan bidra med et mulighetsrom ... -
Lærer, jeg er ferdig! Faglæreres tanker og praksis rundt elevers motivasjon og mening ved vurdering for læring i skolefaget Kunst og håndverk
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven tar for seg Kunst og håndverkslæreres underveisvurdering og hvordan de ivaretar en elevers skapergnist i det de veileder. Jeg har gjort en casestudie av tre lærere og kartlagt deres posisjoneringer og ... -
Min rett til å fortelle din historie: Etiske utfordringer i fortellerkunst
(Master thesis, 2016)Med denne studien henvender jeg meg til dere som er interessert i, og arbeider med fortellerkunst. Studien tar for seg etiske utfordringer i arbeidet med å behandle virkelige liv i en forestillingsprosess, og vil derfor ... -
Planer - Hva og hvorfor? En undersøkelse av innholdet i de lokale læreplanene i kunst og håndverksfaget på barneskolens mellomtrinn.
(Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven retter oppmerksomheten mot innholdet i de lokale læreplanene i KH-faget på barneskolens. Målet med oppgaven er å bidra med refleksjoner som kan belyse betydningen av fordypning og kontinuitet i faget. ... -
Plastflamper : en praktisk estetisk undersøkelse av plastflaskens formpotensialer
(Master thesis, 2011)”Form kan fortelle en historie, gi opphav til en tankerekke som gjør at vi begynner å like det vi ser, ikke bare på grunn av utseendet, men via fortellingene som ligger bak” (Rybakken 2008:28). I denne masteroppgaven, ... -
Sikre kort, kjærlighet og minner - En studie av seks personers verdifulle klær
(Master thesis, 2016)Jeg ønsker å bidra til et skifte mot en mer miljøvennlig og etisk motebransje som tar hensyn til hvordan klær faktisk brukes og hvilken betydning de har for oss. Det er til nå utviklet lite kunnskap rundt klærs verdi. I ... -
Skolelederes verdsetting av læreres fagkompetanse i Kunst og håndverk
(Master thesis, 2013)I denne masteroppgaven rettes fokus mot lærerkompetanse i kunst og håndverksfaget i grunnskolen. For å komme nærmere en forståelse for hvorfor statistikken viser så stor mangel på lærere med fagkompetanse i Kunst og ... -
Stories from a Geisha
(Master thesis, 2016)