dc.contributor.author | Austestad, Anna | en_US |
dc.contributor.author | Lutnæs, Eva | en_US |
dc.date.accessioned | 2014-04-03T11:35:42Z | |
dc.date.available | 2014-04-03T11:35:42Z | |
dc.date.issued | 2009 | en_US |
dc.identifier.citation | Austestad, A., & Lutnæs, E. (2009). Tilnærminger til teknologi og design i grunnskolen.–Nysgjerrig, skapende, kritisk?. FORMakademisk, 2(1). | en_US |
dc.identifier.issn | 1890-9515 | en_US |
dc.identifier.other | FRIDAID 344701 | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/1954 | |
dc.description.abstract | Hva skal elevene lære i emnet Teknologi og design (T&D) i grunnskolen? Hvorfor skal elever lære T&D? I denne artikkelen undersøker vi hvilke didaktiske begrunnelser for T&D som gir seg til kjenne i undervisningsmateriell hentet fra sentrale aktører innen T&D. Det skisseres fire ulike tilnærminger i aksen mellom design og teknologi som svar på disse spørsmålene. Det argumenteres for at den teknologi- og designforståelse som ligger til grunn for undervisningspraksis får konsekvenser for hvordan emneområdet begrunnes, operasjonaliseres og hvilken kompetanse elevene sitter igjen med etter opplæringen | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | FORMakademisk | en_US |
dc.relation.ispartofseries | FORMakademisk;2(1) | en_US |
dc.subject | Designdidaktikk | en_US |
dc.subject | Teknologi og design | en_US |
dc.subject | Kunnskapsløftet | en_US |
dc.subject | Grunnskolen | en_US |
dc.subject | VDP::Teknologi: 500::Industri- og produktdesign: 640 | en_US |
dc.title | Tilnærminger til teknologi og design i grunnskolen. Nysgjerrig, skapende, kritisk? | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.description.version | This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 License. | en_US |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.7577/formakademisk.61 | |