"Å spille med begge hender – om dialogen mellom innhold og form i undervisning om språkets makt"
Journal article, Peer reviewed
Uniped 2013. 2013 berit skorpen. this is an open access article distributed under the terms of the creative commons attribution 3.0 unported ( c c b y 3.0) license (http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/1817Utgivelsesdato
2013-10-18Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Skorpen, B. (2013). Å spille med begge hender–om dialogen mellom innhold og form i undervisning om språkets makt. Uniped, 36(3). http://dx.doi.org/10.3402/uniped.v36i3.22726Sammendrag
Artikkelen omhandler forholdet mellom faglig innhold og pedagogisk form i seminarundervisning – et såkalt fordypningsverksted – på bachelornivå. Undervisningens tema er det potensialet faglig språk har til å krenke klienter som skriftlig ordsettes i barnevernets dokumenter. Språket har stor makt innenfor mange felt i velferdssamfunnet, og klienter kan føle seg misforståtte og fremmedgjorte av måten de omtales på i forvaltningens dokumenter. Tilnærmingen i verkstedet veksler mellom forelesninger og dekonstruksjon av autentiske, anonymiserte dokumenter fra barnevernets arbeid. Artikkelens analytiske grep er basert på tekstanalytiske begreper og en didaktisk tilnærming. Artikkelen utforsker også samspillet mellom studenter, lærere og tekster som «dialoger» inspirert av Michael Bakhtins dialogiske tenkning. Artikkelen utlegger hvordan «dialog» i Bakhtins forståelse både har en etisk og en metodologisk dimensjon.