Browsing Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) by Document Types "Doctoral thesis"
Now showing items 1-20 of 35
-
Aesthetic Explorations with recycled materials. Concepts, ideas and phenomena that matter
(OsloMet Avhandling 2021;Nr 1, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2021)This thesis sets the concept of Aesthetic Exploration in motion in relation to empirical data by exploring young children’s encounters with recycled materials in a Blackbox at a Remida. Through four published articles ... -
Aksjonsforskningsbasert skoleledelse : Hvordan skoleledere kan bruke aksjonsforskning til å utvikle skolen som lærende organisasjon
(OsloMet Avhandling;22/23, Doctoral thesis, 2022)Denne avhandlingen bygger på et praktikerbasert aksjonsforskningsprosjekt der lærerne og jeg som skoleleder søkte å utvikle vår skole som en lærende organisasjon. Hovedhensikten var å utvikle og dokumentere ny profesjonskunnskap ... -
Alle foreldre med? Syn på kvalitet og samarbeid i barnehagen
(OsloMet Avhandling 2020;Nr 25, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2020)Doktoravhandlingen omhandler foreldres syn på kvalitet i barnehagen og samarbeidet med barnehagen. Omtrent alle foreldre med barn i barnehagealder har et forhold til barnehagen. 97,1% av alle barn mellom tre og fem år ... -
Ambivalens, kompleksitet, maktforhold. Elevers fortellinger om fordommer i skolen
(OsloMet Avhandling;2022 Nr 4, Doctoral thesis, 2023)I denne avhandlingen presenterer og drøfter jeg elevers fortellinger om fordommer i skolen. Skolen er, gjennom lovverk og utdanningspolitiske styringsdokumenter, gitt et særlig ansvar for å forebygge fordommer. Dette er ... -
Be Present - Når en kunstinstallasjon utvikler seg i møter med barn
(OsloMet Avhandling 2022;Nr 17, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2022)Kunstprosjektet Be Extended, som er et pågående samarbeidsprosjekt med Anneke von der Fehr, er sentralt i denne studien. Avhandlingens tittel, Be Present, viser til nærværet i møte med kunst, i produksjon av kunst og i ... -
Cognitive Development and Social Competence in Early Childhood Education and Care
(Doctoral thesis; Peer reviewed, 2018)Children’s development is strongly influenced by early childhood experiences, particularly during sensitive periods such as infancy and toddlerhood. In Norway, over 80% of children aged 1-2 years are enrolled in ECEC, but ... -
Danningsoppdrag som balansegang - Lærere om profesjonsutøvelse i arbeid med forebygging av fordommer
(OsloMet Avhandling 2022;11, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2022)I denne avhandlingen presenterer og drøfter jeg læreres fortellinger om sin praksis knyttet til forebygging av fordommer i skolen. Lærere er sentrale forvaltere av skolens danningsoppdrag, og samtidig juridisk ansvarlige ... -
Didaktiske prinsipper for relevant yrkes- og profesjonsutdanning
(Skriftserien Avhandling;11, 2017, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2017)Denne avhandlingen studerer utvikling av didaktiske prinsipper for relevant yrkes- og profesjonsutdanning gjennom aksjonsforskning. Det innebærer utviklingsforsøk med yrkes- og profesjonsretting av innhold, arbeidsmåter ... -
Digital Competence for Art and Design Teacher Educators in Uganda’s Teacher Training Institutions
(Skriftserien;Nr 18, Doctoral thesis; Peer reviewed; Doctoral thesis, 2021)The main aim of this qualitative case study is to contribute with insights into teacher educators’ digital competence in teaching Art and Design subjects in teacher training institutions (TTIs) in Uganda. The study employed ... -
Education for Resilience with Emerging Technologies: A Qualitative Study on the Learner – Media Relationship in Product Design Education
(OsloMet Avhandling 2021;Nr 2, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2021)This doctoral dissertation explores how emerging technologies, especially 3D printing, can affect pedagogy. The purpose is to provide practical and theoretical knowledge that can strengthen sustainable education. The aim ... -
The educational challenge of oracy - a rhetorical approach: Exploring and articulating the oracy construct in Norwegian schools
(OsloMet Avhandling 2020;Nr. 20, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2020)The overarching research question of this extended abstract is: How is oracy (defined as speaking and listening competence) perceived in Norwegian schools? This extended abstract attempts to articulate and explore oracy ... -
Enhancing design literacy for sustainability: Craft-based design for sustainability in lower secondary education in Norway
(OsloMet Avhandling 2020;Nr 12, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2020)This PhD thesis consists of three articles and the synopsis of a research project on the enhancement of lower secondary students’ design literacy for sustainability through craft-based design education. This study responds ... -
Erfaringslæring og yrkesfaglærere: en kvalitativ studie
(Peer reviewed; Doctoral thesis, 2009)Den pedagogiske utdanningen av yrkesfaglærere i Norge har en relativt kort historie. Statens yrkeslærerskole ble institusjonalisert i 1947 og avløste instruktørkursene man hadde gjennomført noen år1. Institusjonen har ... -
The grass is greener outdoors - Potentials for deep learning in Norwegian uteskole
(OsloMet Avhandling;2022 nr 46, Doctoral thesis, 2022)In this article-based thesis I investigate how deep learning is understood in educational research, and how uteskole [outdoor school] can be practised to facilitate deep learning processes. These main research questions ... -
HELVYRD - Helhetlig vurdering i et yrkesdidaktisk perspektiv. En studie av vurderernes helhetlige vurderinger av siste års lærlinger i elektrikerfaget i ulike vurderingssystemer innen fag- og yrkesopplæringen
(OsloMet Avhandling 2020;Nr 23, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2020)Min avhandling, Helhetlig vurdering i et yrkesdidaktiske perspektiv (HELVYRD), er en studie av vurderernes helhetlige vurderinger av lærlinger innenfor fag- og yrkesopplæringen i Norge. I dette systemet brukes ulike ... -
The influence of citizenship education on students’ political efficacy. Obstacles, possibilities, and promising practices
(OsloMet Avhandling;2024 nr 16, Doctoral thesis, 2024)This dissertation explores connections between citizenship education and the development of students’ political efficacy. Building on research showing that political efficacy influences political participation, and based ... -
Intercultural Learning Through Texts: Picturebook Dialogues in the English Language Classroom
(Skriftserien;OsloMet Avhandling 2021 nr 22, Doctoral thesis; Peer reviewed; Peer reviewed, 2021)The overarching research question in this thesis is as follows: How can interaction with texts foster English language (EL) students’ intercultural learning? The three articles explore the following research questions: 1. ... -
Kjensla av leikeplassen. Ei kvalitativ undersøking av fem år gamle barn sine bevegelsespraksisar i barnehagen
(OsloMet Avhandling 2020;Nr 22, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2020)Føremålet med denne artikkelbaserte avhandlinga er å undersøke kva som karakteriserer fem år gamle barn sine bevegelsespraksisar på barnehagens leikeplass, og korleis barna i dei leikande møta på leikeplassen kan utvide ... -
Kontroversielle temaer og forumteater i KRLE - Et aksjonsforskningsprosjekt om utvikling av kritiskpedagogisk praksis i ungdomsskolen
(OsloMet Avhandling;2024 nr 28, Doctoral thesis, 2024)Denne artikkelbaserte doktoravhandlingen er resultat av et aksjonsforskningssamarbeid mellom KRLE-lærere, elever og skoleledelse ved en ungdomsskole i Oslo øst, og meg som forsker fra OsloMet. Den overordnede problemstillingen ... -
Lærerens yrkeskunnskap og læreren som forsker: en strategi for å forske i læreryrket
(Peer reviewed; Doctoral thesis, 2010-07-02)