Browsing Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) by Subject "Yrkesfag"
Now showing items 1-20 of 106
-
ADHD - om å se innsiden fra utsiden
(MAYP;2018, Master thesis, 2018)Hvordan kan skolen koordinere tilpasset opplæring for yrkesfagelever med ADHD. Temaet i prosjektet er ADHD (attention, deficiet, hyperactivity disorder) og diagnosens vilkår i et stadig mer sosialisert samfunn, der de ... -
«Alle sammen støtter hverandre og hjelper hverandre hvis vi trenger motivasjon»: Et elevperspektiv på læring og relasjoner i flerkulturelle videregående skoler med lave inntakskrav
(Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning;volume 2, issue 1, Peer reviewed; Journal article, 2021-05-05)Konsekvenser av skolesegregering vekker offentlig bekymring. Hvorvidt og eventuelt hvordan elevsammensetningen påvirker elevenes motivasjon, prestasjoner og gjennomføringen har hovedsakelig blitt studert gjennom kvantitative ... -
Applikasjon som verktøy til vurdering: Yrkesfaglige elever i praksis
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Dette masterprosjektet er et resultat av fire års deltidsstudia ved Høyskolen i Oslo og Akershus. I hverdagen står norskeskoler overfor mange utfordringer, og vurdering er en av de utfordringene. Prosjektet prøver å se ... -
Arbeidslivsfag: på vei mot fremtidens gode fagarbeider?
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Innholdet i rapporten baserer seg på en undersøkelse som ser nærmere på hvordan to utvalgte skoler benytter seg av rammene i de offisielle styringsdokumentene til å planlegge og gjennomføre undervisning i forsøksfaget ... -
Arbeidspraksiskunnskap: elevers erfaring med arbeidspraksis i faget prosjekt til fordypning innenfor yrkesfag i videregående skole
(MAYP;2013, Master thesis, 2013)Hensikten med denne masteroppgaven var å få en forståelse av dagens situasjon når det gjelder hva arbeidspraksis har betydd for elevene i faget prosjekt til fordypning. Et av formålene i læreplan til faget prosjekt til ... -
Bedre sammen: En kvalitativt orientert undersøkelse om læringskultur blant kundebehandlere og deres ledere i en organisasjon.
(MAYP;2021, Master thesis, 2021) -
Betydningsfulle forhold for yrkesfaglærerens kompetanseutvikling i profesjonsfelleskapene. Psykologisk trygghet gir økt kompetanse?
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven representerer et ønske om å få kunnskap om kompetanseutvikling hos yrkesfaglæreren gjennom deres praksis – og profesjonsfelleskapene. Yrkesopplæringen i norsk skole har ved reformer erfart strukturelle ... -
Bilfagopplæring : et samarbeid mellom skole og bedrift : Hvordan kan bilfagopplæringen utvikles gjennom et samarbeid mellom skole og bedrift?
(Master thesis, 2009)Denne oppgaven er en Masteroppgave i Yrkespedagogikk ved Høgskolen i Akershus, utarbeidet gjennom et fireårs deltidsstudie fra 2005 – våren 2009. Oppgavens siktemål var å ha fokus på ”Bilfagopplæring – gjennom samarbeid ... -
Bruk av Smart Board tavle i undervisning - Rapport
(Research report, 2017-06)SMART Board er en digital-/interaktiv tavle som er utstyrt med en berøringsfølsom skjerm koblet til en datamaskin. Interactive Norway selger SMART Board tavler i Norge og skriver på sin hjemmeside at disse tavlene er blitt ... -
Bærekraftig yrkesutøvelse i helse- og oppvekstfag – en realitet eller ønskedrøm? En kvalitativ undersøkelse om hvordan yrkesfaglærere i helse- og oppvekstfag forstår og tilrettelegger for bærekraftig yrkesutøvelse i helse- og oppvekstfagene
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan yrkesfaglærere i helse- og oppvekstfag tilrettelegger opplæring for bærekraftig utvikling og bærekraftig yrkesutøvelse. Bærekraftig utvikling ble med innføringen ... -
Developing two-year apprenticeships in Norway and Switzerland
(Vocations and Learning;14 (2021), Journal article; Peer reviewed, 2020-07-22)Over the last 15 years, different countries have developed low-level vocational education and training (VET) programmes for young people who struggle to enter or complete education at upper secondary level. Switzerland ... -
Digital kompetanse i yrkesfagene: i hvilken grad gir bruk av digitale verktøy i undervisningen yrkesrettet kompetanse?
(MAYP;2013, Master thesis, 2013)Oppgaven handler om digital kompetanse i yrkesfagene, og i hvilken grad opplæringen gir yrkesrettet digital kompetanse. Oppgaven viser resultatene fra en undersøkelse hvor resultatet av undervisning i digitale verktøy i ... -
Digitale verktøy i bygging av yrkeskompetanse på Restaurant- og matfag, Vg2 Kokk- og servitørfag
(MAYP;2014, Master thesis, 2014)Under tittelen Digitale verktøy i bygging av yrkeskompetanse på Restaurant- og matfag, Vg2 Kokk- og servitørfag presenteres min masteroppgave. I 2006 ble Kunnskapsløftet innført, og med innføringen av Kunnskapsløftet kom ... -
Digitale verktøy i yrkesskolen
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven handler om grunnleggende digitale ferdigheter og hvordan man kan benytte digitale verktøy til yrkesrelaterte oppgaver på Vg1 Elektro og datateknologi. I læreplanen for Vg1 elektrofag er de digitale grunnleggende ... -
Digitale verktøy og læringsopplevelse
(MAYP;2014, Master thesis, 2014)Samfunnet er i rask endring, fag og yrker som har vært viktige tidligere tar nye veier, noen blir borte, andre utvikler seg og tar ny form for å dekke nye behov. Skolen skal gi den oppvoksende slekt det den trenger for å ... -
Dybdelæring og progresjon for frisørelever En kvalitativ undersøkelse om skolens tilrettelegging på Vg1FBIE
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)Elever skal få mulighet til å lære seg yrkesrelevante arbeidsprosesser i tråd med samfunnet og arbeidslivets behov. Det skal legges til rette for tidlig yrkesspesialisering, praksisnære og yrkesrelevante arbeidsprosesser. ... -
Eit løft for yrkesfagleg opplæring på Vg1 helse- og sosialfag: korleis leggje tilrette for ein byrjande heilskapleg yrkeskunnskap for elevar på Vg1 helse- og sosialfag?
(Master thesis, 2010)Eit løft for yrkesfagleg opplæring; Dette er tittelen på mi masteroppgåva. Oppgåva har hatt fokus på korleis elevar på Vg1 helse - og sosialfag skal få ei meir praksisretta og heilskapleg opplæring og etter mi meining ... -
Elevens utfordring - industriens mulighet: Hva kreves for at elever med særlige utfordringer kan få jobb i verkstedindustrien
(MAYP;2021, Master thesis, 2021)Elever med særlige behov har etter loven muligheter for tilrettelegging og tilpassing av skolehverdagen, både i grunnskolen og i den videregående opplæringeng. Likevel ser vi at overgangen mellom grunnskolen og videregående ... -
Elevers opplevelse av relevans i skolehverdagen
(MAYP;2022, Master thesis, 2022)Begrepet relevans har blitt gjennomgående i alle nye læreplaner revidert gjennom Kunnskapsløftet 2020. Med begrepet relevans, menes det at noe har betydning for en sak. Innenfor yrkesfaglig utdanning snakkes det om at noe ... -
Elevers syn på faget utdanningsvalg
(MAYP;2015, Master thesis, 2015)Vi er i en tid der det stort behov for personer med yrkeskompetanse i Norge, og det er derfor viktig å rekruttere elever til yrkesfaglige utdanningsprogram. Som faglærer på et yrkesfaglig utdanningsprogram, ønsket jeg å ...